Jump to content

Premiere/redigering/firewire

darko

Recommended Posts

det är som så att jag har spelat in en film för ca 6 månader sen. jag har allt färdigtklippt på ett dv-band (filmen är ca 12 minuter). men nu skulle jag vilja lägga in musik och rendera filmen svartvitt i en viss scen. är det bara att tanka in filmen i redigeringprogrammet? och kommer det jag lägger in lägga sig som en remsa så man ser tydligt var klipp och sånt är? alltså så det blir lätt att se var man ska lägga musiken. använder premiere..

där jag ska ha musiken använder jag mig av jumpcuts. alltså det ska börja en ny låt efter varje jumpcut. ser man på ett enkelt sätt var man ska lägga ljud spåret då?

och hur lång tid tar det att rendera 12 minuter till svartvit?

har jag firewire på min dator?:) hur ser ingången ut? det är en 1,8 ghz. har haft den i kanske 2 månader. ingår firewire eller?..

DEt beror på vilket premiere du har...

För 6.0 och tidigare versioner vet ja inte hur man får klipp att synas i datorn.......

Firewire...... du måste ha ett så kallat firewire kort till datorn.... och det har storleken av en nätverkssladd inkoppling i datorn men är formad på ett annorlunda sätt.... ungefär som en fyrkant med en trubbig spets på ovansidan.... nåt sånt... svårt att förklara...

Att rendera filmen har med hur bra dator du har.... Ram minnet... och det beror helt och h¨ållet på vilket format....... men jag skulle tippa på 5 -7 timmar eller nåt.... men ja har ingn aning...... men omkting där...