Per Lind Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Hejsan, Som de flesta av oss filmar jag numera med mini-DV vilken överförs via firewire till datorn. Dessutom har jag ett pinnaclekort, Analog/Digital, för överföring av VHS och S-VHS -filmer. Jag är inte helt nöjd med kortet och undrar vad ni andra på Forumet använder och ungefär vad kortet kostar? Har ni inbyggt kort eller lös låda? Tacksam för snabbt svar. -Per 0 Quote
Munthe Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Jag har använt Aurora Video Systems Igniter Studio, Pinnacles CineWave HD och det betydligt enklare Canopus ACEDVio (garanterat det mest struliga kortet). Sedan har jag en del erfarenhet av AJas Io och Black Magic Designs DeckLink-kort. Skulle jag köpa ett kort idag skulle det bli DeckLink HD Pro för 4:4:4 med HDLink för att använda 1920x1200 panel som redigeringsmonitor. Jag saknar idag ett kort som jobbar med en smart Wavelet. CineForm har en lösning som heter Prospect HD som bygger på AJAs kort men den är för dyr. Jag tycker också att det är synd att industrin helt har släppt Mjpeg A som dels är en lätt codec (kräver inte särskilt snabba diskar), är kompatibelt med allt och ger ett väldigt bra resultat. Aurora skrev en legendariskt bra filtreringsalgorithm för Mjpeg A som gav extremt bra resultat vid omkompressioner. 0 Quote
Rogge Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Jag använder idag ett Matrox RT.X10 men skall köpa RT.X100 HW när jag köper Adobes Video Bundle så att jag får preview till TV från Premiere Pro 2.0, Encore DVD 2.0, After Effects Professional 7.0 och Photoshop CS2. Matrox RT.X10/RT.X100 är ett PCI-kort och sitter i datorn. 0 Quote
Danell Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 Åhh. Vart här du köpt det? Hur mycket gav du? [citat=Rogge]Jag använder idag ett Matrox RT.X10 men skall köpa RT.X100 HW när jag köper Adobes Video Bundle så att jag får preview till TV från Premiere Pro 2.0, Encore DVD 2.0, After Effects Professional 7.0 och Photoshop CS2. Matrox RT.X10/RT.X100 är ett PCI-kort och sitter i datorn.[/citat] 0 Quote
Rogge Posted January 12, 2006 Posted January 12, 2006 [citat=Danell]Åhh. Vart här du köpt det? Hur mycket gav du? [citat=Rogge]Jag använder idag ett Matrox RT.X10 men skall köpa RT.X100 HW när jag köper Adobes Video Bundle så att jag får preview till TV från Premiere Pro 2.0, Encore DVD 2.0, After Effects Professional 7.0 och Photoshop CS2. Matrox RT.X10/RT.X100 är ett PCI-kort och sitter i datorn.[/citat][/citat] Mitt RT.X10 köpte jag hos Lindqvist Radio&TV och det hette då RT.X10 Suite och innehöll kortet plus Premiere Pro 1.0, Encore DVD 1.0 samt Audition 1.0. I priset ingick uppdateringar av samtliga program från version 1.0 till version 1.5 som levereades fram till dörren av UPS direkt från Kanada. Priset var då 8.500kr. RT.X100HW fick jag pris på i förrgår: 6.250:- ex moms HW står för Hard Ware och innehåller alltså bara kortet. Premiere Pro & compani får man skaffa själv när man köper RT.X10HW eller RT.X100HW. RT.X10 finns numer bara att köpa utan programvaror från Adobe. RT.X100 finns fortfarande att köpa bundlat med Premiere Pro 1.5, After Effects Standard 6.5, Encore DVD 1.5 och Audition 1.5 och heter RT.X100 Xtreme Pro. Samtliga kort levereras med Matrox egna drivrutiner, X.Tools. 0 Quote
Munthe Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Hur behandlar Matrox realtidskort DV? Är det 4:2:0? Canopus hade en väldigt bra DV-codec som tillsammans med deras hårdvarukort öppnade codecen till 4:2:2. Det är väldigt synd att det inte finns några DV-codecs med alfakanal. 4:2:2 och alfakanal; då kan man ju börja kika på det. Annars tycker jag att man lika gärna kan spara pengarna och köra DV i vilken FireWire-kontakt som helst. 0 Quote
Danell Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 Någon som hittar MATROX RT.X100XTREME PRO COLLECTION PCI för mindre än 11 795,00 kr? Detta pris finns på http://www.dustin.se och funderar på att slå till. Innehåller alla nödvändiga adobeprogram+kortet som verkar rocka fett! 0 Quote
Rogge Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 [citat=Munthe]Hur behandlar Matrox realtidskort DV? Är det 4:2:0?[/citat] Ja, det är 4:2:0. 0 Quote
Rogge Posted January 13, 2006 Posted January 13, 2006 [citat=Danell]Någon som hittar MATROX RT.X100XTREME PRO COLLECTION PCI för mindre än 11 795,00 kr? Detta pris finns på http://www.dustin.se och funderar på att slå till. Innehåller alla nödvändiga adobeprogram+kortet som verkar rocka fett![/citat] Hade jag varit du hade jag väntat ett tag för att se om Matrox tänker sälja RT.X100 med dom nya versionerna av Adobe's program som ju släpps nu i dagarna. Nackdelen är väl att priset går upp en bit samt att det ev dröjer lite innan Matrox börjar skeppa iväg dom. (Om dom öht kommer att göra det?) Kontakta Max på Lindqvist Radio&TV så kan han ge dig mer detaljerat svar samt ev ett bättre pris på Matrox RT.X100 Xtreme Pro Collection: max@lrtv.se 0 Quote
Jasa Inc Posted January 21, 2006 Posted January 21, 2006 [citat=Danell]Någon som hittar MATROX RT.X100XTREME PRO COLLECTION PCI för mindre än 11 795,00 kr? Detta pris finns på http://www.dustin.se och funderar på att slå till. Innehåller alla nödvändiga adobeprogram+kortet som verkar rocka fett![/citat] Jag importerade mitt från Usa... blev ca: 5000:- billigare efter tull och moms. 0 Quote
Per Lind Posted January 31, 2006 Author Posted January 31, 2006 Var i USA köpte Du kortet? Är det PAL och NTSC-kompatibelt? Har Du en länk? -Per 0 Quote
Pehrbau Posted February 1, 2006 Posted February 1, 2006 Använder Canopus DV Storm2, Canopus Edius3.61, After Effects 7 0 Quote
Munthe Posted February 4, 2006 Posted February 4, 2006 http://www.toolfarm.com har jag handlat mycket från. Man sparar ibland stora pengar eftersom dollarn är svag och ToolFarm skickar varsomhelt i världen och dom har dessutom väldigt bra kundservice. Pehrbau: Kan du använda ditt DVstorm i AE för previews? 0 Quote
Pehrbau Posted February 5, 2006 Posted February 5, 2006 Ja, jag tycker att det fungerar bra men jag har bara 2 GB DDR2 så sedan får man vänta litet innan den sista biten har fyllts på. Mina AE projekt är sällan längre än någon minut. 0 Quote
Recommended Posts