Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Tänkte köpa mig en ADK A51e som jag fick tips av "Luzer" att testa! Dom säljer tydligen ut den nu på Musikbörsen för 995:-

Jag var inne på JAM:s hemsida och hittade en annan stormembranig mikrofon

som heter: JJ labs C010B. Den kostar 795:- och dom låvordar den på deras hemsida!

Någon som vet vilken som är bäst av dessa två? Jag skall använda mikrofonen till att lägga på berättarröst på mina filmer.

Vänligen

Anders

Postad

jag använder sånna väldigt mycket själv, men till film tycker jag den är sådär.

Den har en väldigt bra botten som gör sig mycket bra inom musik, men till film så har den lätt en tendens att bli bummligt.

Till sånt rekomenderar jag då hellre Rödes mickar.

Dom har ett mycket kallare ljud jag tycker passar sämre till musik, men det låter mer naturligt så det funkar mycket bättre till film.

Postad

Jag har A-B testat en ADK mot en av de tidiga JJlabs när dom började säljas och dom lät inge vidare, mycket plåt och burk så tyvärr kan jag inte rekomendera dom. Vet dock inte om dom har bättrat sig, det är möjligt att dom låter ännu bättre nu. När det gäller voiceover så tror jag mikvalet spelar mindre roll så länge man väljer någon som ändå räknas som OK, men jag hade ju lätt valt stormembran. Och jag vill ju gärna påstå att det är mycket botten och mer "studiokaraktär" som utmärker just en voiceover, man känner tydligt att rösten kommer utifrån. Är väl värre om man lyckats få "snorbra" ljud i filmen också, där allt låter studio (vilket jag iaf nästan aldrig vill), men så misstänker jag inte är fallet här ändå.

Jag ska inte uttala mig för mycket om Röde, har bara använt dem till trummor å gitarrer och aldrig dialog i film själv.

Postad

JJLabs avskyr jag, det är två ADK 51:or jag har i studion. Visserligen A-51s, men karaktären är väldigt lik e.

Det är för övrigt inte NT-3:an jag tänkte på här, jag tänkte mer på NT-2, 2000 & Classic för att nämna några som Röde släppt.

Man måste se en stark skilnad på karaktärer beroende på vad man ska ha prylarna till. I Musik så är en varm närvarande karaktär vackert & estetisk på en röst.

Då spelar det ingen direkt roll var ljudet verkar komma ifrån ifråga om avstånd & "trovärdighet". Musik är konst, inte emuleringar av verkligheten.

I film däremot måste man få rösten att övertyga om att den är tagen på plats. Tittaren måste kunna se på filmen & säga att ljudet hör dit, & låter som det kommer från skådespelaren.

Då är värme & proximitetseffekt av grym ondo.

Det finns en viss orsak man i praktiken aldrig har en Sennheiser 416 till instrument & ADK Hamburg Edition till filmdialog.

Postad

Beror ju på rösten...:) men NT2an är inte kall.... Jag har både en NT2 och en NT1000 och den senare är ganska kall håller jag med om, men perfekt för många saker, även sång ibland. NT2an har en riktigt skönt varm karaktär, iaf min;)

Kanske inte låter Neumann men väldigt bra för pengarna... JJ labs låter inte bra till musik heller för den delen, inte till något:) En adk51 har jag testat också, e eller s har jag ingen aning om, och den lät inget roligt tycker jag.

Men nu är ju det personliga åsikter och beroende till projekt... Mina Röde är jag dock enormt glad över. Har kört trumsetet med de två också med väldigt bra resultat. +1 SM57a på virveln och en AKG D12e på kaggen(gryyym kaggmik..... otroligt varm.) Har ingenting med berättarröst att göra, men men...

Postad

Hej igen och tack för era svar!

Det känns som om jag, som vanligt, "lyder" dig Luzer och satsar på en A51:a.

Det är ju endast voiceover den skall användas till och dom andra verkar vara mer inriktade på musik!

Men tack all ändå!

Anders

Postad

Känns inte riktigt som om Röde Classic spelar i samma liga som de andra mikarna vi pratar om här. Men visst låter den bra, ingen tvekan om det. Men vad kostar den i dagsläget? Nån som har koll...en bra bit över 10 i allafall väl?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...