Jasa Inc Postad 9 januari 2006 Postad 9 januari 2006 Nästan varje gång när man suttit några timmar med Premier så hänger sig hela skiten, alltså hänger sig rejält så att man måste slå av strömmen för att få igång datorn. Kan det vara mitt MatroxRtx100 eller XP? Jag famlar i mörkret Är det ngn som vet vad som kan göras??? Datorn: Matrox Rtx100 redigeringskort Intel 3,2 Ghz 2G Ram 3st Sata HD 0 Citera
Rogge Postad 9 januari 2006 Postad 9 januari 2006 [citat=Jasa Inc]Kan det vara mitt MatroxRtx100 eller XP? Jag famlar i mörkret [/citat] Matroxkorten kan vara knepiga, därmed inte sagt att det är det som är felet. Matroxkorten är kända för att fungera problematiskt eller tom inte alls om man kör dom på en dator med delar som inte är godkända och testade av Matrox. Gå in på Matrox RT.X100 - System recommendations och kolla moderkort, mm, mm, mm. Frågor: - Har du laddat ner Hotfix 2 till X.Tools 6122? - Har du uppdaterat Premiere Pro till version 1.5.1? - Har du uppdaterat Adobe Media Encoder till version 1.1? - Hur långt är projectet? - Har du många Matrox-effekter i projectet? Edit: Matrox har ett eget forum för användare av RT.X100 som du hittar här där du kanske hittar mer info gällande RT.X100 korten! 0 Citera
Munthe Postad 10 januari 2006 Postad 10 januari 2006 Med Windows kan det ju vara precis vad som helst. Och ju fler andra program än Premiere Pro du har installerat desto fler kan orsakerna till felet vara. Det är helt säkert någon annan mjukvara än Premiere Pro som får systemet att bryta ihop. Att använda spel på en redigeringsdator är som att be om att få problem. Och är det inte mjukvara så kan det vara icke auktoriserad hårdvara. Billiga moderkort, dåliga minnen, PCI-kort, grafikkort - varje enskild komponent kan ha problem. När Avid bygger sina dyrare system (som Media Composern) så stressar dom maskinen i flera veckor. Visar komponenter upp svagheter byts dom ut till hela. Dom lägger ned ett stort förarbete på varje system för att det inte ska krascha. Resultatet blir ett dyrt system som alltid är pålitligt. Och om man skulle säga till en Avid-tekniker att man kör World of Warcraft på systemet skulle i princip garantin och supporten återkallas. Jag blandar massor av program. Orsakerna till problem blir hela tiden större på mina maskiner. Min enda lösning är att ominstallera hela systemet och de program jag använder ungefär var tredje månad. Ibland oftare. 0 Citera
Jasa Inc Postad 10 januari 2006 Författare Postad 10 januari 2006 Frågor: - Har du laddat ner Hotfix 2 till X.Tools 6122? - Har du uppdaterat Premiere Pro till version 1.5.1? - Har du uppdaterat Adobe Media Encoder till version 1.1? - Hur långt är projectet? - Har du många Matrox-effekter i projectet? Svar: -Ja det har jag. -Ja det har jag. -Ja det har jag. -Spelar ingen roll, allt från 6 till 30 min. -Ja har nästan bara Matrox-effekter. ps. spelar aldrig spel 0 Citera
Rogge Postad 10 januari 2006 Postad 10 januari 2006 [citat=Jasa Inc] Svar: -Ja det har jag. -Ja det har jag. -Ja det har jag. -Spelar ingen roll, allt från 6 till 30 min. -Ja har nästan bara Matrox-effekter.[/citat] O.k! Är det mycket Matrox-effekter och kanske flera på samma klipp? Jobbar du med stillbilder i dina projekt och i sådant fall vilken upplösning och format, .jpg, .psd, .tga? Kollade du upp om din hårdvara är godkänd eller inte av Matrox? Craschar Premiere Pro om du kör Standard DV Project eller är det "bara" när du arbetar med Matrox Projects? Det klassiska felsökandet när det gäller fel i Premiere Pro när Matrox är inblandat är att testa att köra Standard DV Project. Så har jag kunnat knyta fel direkt till Matrox flera gånger. 0 Citera
Jasa Inc Postad 10 januari 2006 Författare Postad 10 januari 2006 %2$s skrev: O.k! Är det mycket Matrox-effekter och kanske flera på samma klipp? Jobbar du med stillbilder i dina projekt och i sådant fall vilken upplösning och format, .jpg, .psd, .tga? Kollade du upp om din hårdvara är godkänd eller inte av Matrox? Craschar Premiere Pro om du kör Standard DV Project eller är det "bara" när du arbetar med Matrox Projects? Det klassiska felsökandet när det gäller fel i Premiere Pro när Matrox är inblandat är att testa att köra Standard DV Project. Så har jag kunnat knyta fel direkt till Matrox flera gånger. Det är mycket Matrox effekter på samma klipp. Jag använder mycket stillbilder (.psd) med lager och med dv presets (PAL D1/DV) som upplösning. Får en varningsskylt i vänstra hörnet (*.psd is made through ...) i premiere när jag använder psd filer. Vad e att föredra när det gäller bildfiler i premiere? Hårdvaran skall vara godkänd. Jag kör "Matrox dvpro projects" man kanske skulle pröva köra standard men då kan man väl inte använda realtidsrenderingen hos Matroxkortet??? 0 Citera
Rogge Postad 10 januari 2006 Postad 10 januari 2006 [citat=Jasa Inc]Jag använder mycket stillbilder (.psd) med lager och med dv presets (PAL D1/DV) som upplösning. Får en varningsskylt i vänstra hörnet (*.psd is made through ...) i premiere när jag använder psd filer.[/citat] Den där varningsskylten har jag aldrig fått upp när jag jobbat med några stillbilder i ett Matrox-project. Är .psd-filen gjord i Photoshop eller i något annat bildbehandlingsprogram? [citat=Jasa Inc]Vad e att föredra när det gäller bildfiler i premiere?[/citat] Matrox rekomenderar alltid att man använder stillbilder i .tga-format. Det är det format som kortet själv jobbar med när det tex skapar titlar gjorda i Adobe Title Designer, Black Video, mm. Själv har jag använt .psd-filer med flera lager utan problem. Men då har jag bara använt 3-4 st per project. Om det hjälper eller inte vet jag inte men det är det jag läst i deras forum, att man alltid skall jobba med .tga-filer. [citat=Jasa Inc]Jag kör "Matrox dvpro projects" man kanske skulle pröva köra standard men då kan man väl inte använda realtidsrenderingen hos Matroxkortet???[/citat] Precis, både realtidsegenskaperna och TV-out försvinner samt du inte kan använda några Matroxeffekter. Att byta till Standard DV är enbart för att utesluta om det är kortet eller Premiere Pro som krånglar. 0 Citera
sound_front Postad 11 januari 2006 Postad 11 januari 2006 Får du inte upp fel medelande efter uppstarten? isåfall, skicka felrapport och kolla vad dom skriver där! har du tur står det vad det beror på! kan va alltfrån dina minnen som är trassiga till att du har q-time installerat & det kan krocka med premier ibland! (vissa versioner) lycka till! 0 Citera
Jasa Inc Postad 11 januari 2006 Författare Postad 11 januari 2006 jag får väl pröva med uteslutningsmetoden och köra standard dv och se om det e matrox eller premiere som krånglar men i längden är ju matroxfördelarna för bra för att inte använda. Jag får inte upp felmeddelande efter uppstarten, det hänger sig ju så att jag måste dra strömmen för att få liv i burken. 0 Citera
simulacra Postad 11 januari 2006 Postad 11 januari 2006 Kör memtest och kolla så minnet är fräscht och fungerar bra. 0 Citera
Ior Postad 12 januari 2006 Postad 12 januari 2006 [citat=simulacra]Kör memtest och kolla så minnet är fräscht och fungerar bra.[/citat] Många känner inte alls till vad memtest är för något - varför inte bjussa på länkar när du föreslår sånt mer avancerat? :) http://www.memtest86.com 0 Citera
Jasa Inc Postad 15 januari 2006 Författare Postad 15 januari 2006 jag fick inte Memtest86 att funka... Jag har typ samma problem med After Effects, det bara krashar hela tiden dock hänger sig datorn inte som med Premiere. ...suck 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.