Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Att filma en fighting scen som är 5 minuter lång och i många vinklar kan vara lite svårt att filma med en kamera och det finns massa ideer så här kommer min ide som jag inte har prövat ennu men jag vill veta om det kan fungera och det är med meningen att jag vill använda en kamera.

jag delar 5 minuters figheten till 10 delar varje del innehåller 30 secunder alltså sammanlagt 5 minuter såklart. Jag börjar med att filma dom första 30 secunderna av 5 minuters figheten sen någonstans vid ett slag eller spark ska dom som fajtas avbryta och det har jag sagt i förväg vart dom ska avbryta. Sen kör vi om igen typ tre gånger. Sen efter att dom har vilat så filmar jag den andra delen av figheten dom börjar vid sista slaget eller sparket eller vad dom sist gjorde i första delen och fortsätter och kör om figheten om igen några gånger så fortsätter jag tills jag har filmat alla 10 delarna i en vinkel och så kör jag om filmningen på detta sätt i fyra eller fem vinklar tills jag är klar.

jag ska pröva iden snart.

Postad

precision motion : nej du har förstått helt fel.

Ok hela fajten ska vara i fem minuter men eftersom att dom som ska fajtas med varandra kommer att få det svår att komma i håg hela fajten utantill man måste tänka att dom är inte riktiga skådisar och att dom aldrig medvärkat i en film förut så har jag tänkt att dela fajten i 10 delar varje del ska vara i 30 scunder så 30 secunder gånger 10 blir 300 sec dvs 5 minuter.

så vi sejer att jag har tänkt att filma fajten i fyra vinklar. Så jag börjar med att ställa kameran fram i från så att båda syns från sidan och köra den första delen av fajten alltså första 30 secunderna av 5 minuters fajten och jag har sagt till dom i förväg så klart vart dom exakt ska avbryta mitt i fajten sen kör jag i samma vinkel om 30 secunders fajte igen typ 3 gånger. Sen så byter jag vinkel och kör om samma 30 secunderna osv osv tills jag har filmat första 30 secunderna av 300 secunders fajten i fyra eller fem vinklar och varje vinkel så kör jag om fajten typ 3 gånger. Nästa dag så ska dom fortsätta med andra delen av fajten samma sak igen jag ställer kameran fram i från så att dom syns från sidan sen så sejer jag att dom ska börja med dom sista två eller 3 slagen från den första delen av fajten sen fortsätta in i andra 30 secunderna av 300 sceunders fajten och varje vinkel så kör jag om fajten 3 gånger så klart. Efter 10 dagar så har jag filmat hela fajten som är i 5 minuter

det är mycket smidigare och enklare tror jag en att köra hela fajt scenen från 0 till 5 minuter i varje vinkle

enklare en så kan jag inte förklara.

Men har du inte fattat så blir jag glad om du sejer till så kan jag försöka.

• 3 veckor senare...
Postad

Har du filmat fightscener tidigare? Det är riktigt svårt. Jag var med och filmade en utan att vi gjort förarbetet ordentligt. I redigeringsrummet upptäckte vi att vi var tvugna att ta om allt igen.

Alltså, koreografera fighten först så som ni vill ha den. Provfilma sedan att det funkar och var det finns läge att klippa. Bry dig inte om att det ska vara en viss tid - det kommer lösa sig när ni testar. Att det ska vara en viss tid gör det bara mer komplext än nödvändigt.

Varför 4-5 vinklar? Detta löser väl sig på ett ungefär när ni testar...

Lycka till - det är inte lätt, men det är kul!

/H

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...