Gå till innehåll

Fyra frågor..


dave

Recommended Posts

Hej.

 

Har bara fyra frågor som jag skulle vilja ha fyra snabba svar på =)

 

1.När man gör en film för första gången, är det bäst att ha vänner och släktingar som skådespelare då?

 

2. Hur lätt är det att få låna filmutrustning av ett resurscentrum?

 

3. Jag är "bara" 14 år, men är mer påläst inom film än många vuxna, kan man göra en okej film fast man är så ung?

 

4. Om man har kommit på en hyffsad story till en komedi, ska man skriva manus av det då? för komedier är väl nästan lättast att lyckas med när man gör amatörfilmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Det kan funka, annars kan du höra dig för hos divere teaterföreningar i din stad. Vissa ställer upp gratis. Det är dock svårare med de äldre skådisarna då det oftast vill ha betalt.

 

2. Kommer du med ett manus, projektbeskriving och verkar seriös så kan du nog få en del resurser, tillgång till utrusting, kanske till o med finansiellt stöd.

 

3. Ja.

 

4. Skriv ett manus, om du ska söka resurser till en film så kan det bli svårt utan manus, om ditt manus är relativt långt så se till att du har ett Synopsis att visa upp. Dvs en kort sammanfattning av filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenna!

 

1. Det är ju bra att använda sina släktingar och vänner om dem vill spela in film men det kan lätt bli flumigt och folk bara springer runt men det är en bra början med vänner och kusiner.

 

2. Det vet jag inte. Har aldrig testat.

 

3. Ja du kan göra bra film även om du är ung. Jag är själv 16 år och gör enligt mig och många andra bra filmer. Det gäller bara att ha en bra ide och spela in med folk som tar det på allvar och inte ha för bråtom med planering coh när man spelar in.

 

4. JA DU SKA ALLTID SKRIVA MANUS!! Manuset är väldigt viktigt för där står det exakt vad som ska vara med i filmen och det under lättar även när du redigerar din film (även bra att ha ett storyboard) att ha manuset att kolla i om du glömmer av hur sceenen skulle vara. Även bra att ha manus när du står vid inspelningen och ska berätta för alla vad dem ska göra och kan kolla i pappren istället för att du ska stå och försöka komma på hur det ska se ut. För när man är på en inspelnings plats så har du inte tid att stå och tänka på sånt och inte speciell stor lust eftersom alla kommer fråga dig vad som ska göras. Jag har aldrig testat att göra komedi eftersom jag tycker det verkar vara svårt eftersom du ska vara rolig men tycker du din ide är bra så ska du bara köra på!

 

Du kan läsa hur du skriver manus på starsidan här på voodoofilm i filmskolan.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...