Ads Posted January 2, 2006 Posted January 2, 2006 Hej, Jag undrar om det finns ngn här på forumet som har erfarenhet från att filma i Indien och kan dela med sig av råd och rekommendationer, gällande skötsel o förvaring av utrustning såväl som om vad som är bra att ha i åtanke vid själva filmandet? Tack! 0 Quote
gorse Posted January 2, 2006 Posted January 2, 2006 Min svåger som packpackade i indien för några år sen kommenterade att folk inte gärna ville bli avbildade överhuvudtaget, vilket även kunde röra upp heta känslor. Det verkade vara fotoförbud på många ställen, så för att kunna ta bra semesterstillbilder dålde de en kamera i en väska som de tryckte av med fjärrkontroll. Blev rätt skapligt. Min egen erfarenhet av utlandsfilmning är begränsad till latinamerika endast men stöldrisken är alltid överhängande i miljöer man inte känner till. Det är som regel mycket dålig ide att linda axelremsväskor runt halsen då väskryckare inte gärna släpper taget, hur mycket motstånd man än gör. Blir man rånad så ge dem alltid vad de frågar efter. Ingen kamera är värd livhanken. Lita inte heller på någon, inte ens unifomerad personal, inte ens på flyget. Ha grejorna man är rädd om i handbagaget. Jag fick min kamera stulen efter incheckningen på flyget, av personalen på flygplatsen och de rotade inte ens efter grejorna utan använde sin fina röntgen-utrustning. Hemförsäkrningen täcker inte förluster ur resväskor och man är rättslös. I olika länder har man också olika uppfattning om allvarligheten om brott mot fotoförbud. Jag lovar att känslan att ha en automatkarbin pekande i magen är en väldigt speciell. Utryck som "tarmen suger luft" är ingen underskattning. Inte mycket till råd av mig kanske... Jag har aldrig varit i indien. 0 Quote
Recommended Posts