Lucio Fulci Posted December 26, 2005 Share Posted December 26, 2005 Hej jag har filmat en (prat scen) som jag personligen kallar och det är när 2 eller 3 personer snackar med varandra det kan vara ute eller inne eller vad som hällst. Och det gick ganska bra för att det är första gången jag vågar mig in på en sån typ av en scen efter en lång tids fundering om hur det kan gå till. För att inte ljuga för er så har jag prövat det en gång för två år sen, jag trodde då att man måste komma i håg alla kropps och ansiktsrörelser med snacket alltså manuset, men det är ingen snack om att man måste komma i håg manuset utantill. Men min ide då som jag prövade för två år sen fungerade för att manuset var kort och rörelserna var hur enkla som hällst och efter en kort tid så visade det sig att min ide inte fungerade alls. Så nu ska jag skriva manuset till min (Prat scen) som jag har använt till min film som jag filmade och klippte för några dagar sen och hela vart nästan 2 minuter och jag fick spela två roller. There is something I want you to know before we start talk (in business). I consider all my friends as my brothers therefore I always look after them, (I always) look after their families, but I won’t stick my nose I personal family business, I wouldn't go (so far). So what I want you to know is if you one day will need anything, (anything) I'm the first and the last person you should turn (your face to). Fear enough, let's talk business. We got this guy (Nice Guy Eddie) (a hard) Payne in the as sucker who wont let (our business) go as it should go. So how much do you want for (taking care) of him. Thank you sonny I really appreciate that. (So this is) how it's gonna be u will do it (tonight ok) there is no other day its doesn’t work another day ok. And yeah by the way, you will use our gun not your personal, (you think) you can handle that. Och lägg märke till att manuset är delat till 4 stycken. mellan rummen mellan manusen betyder att jag är tyst medans den andra personen som spelas av mig snckar, men jag har bara skrivit till er manuset till en person bara, jag vill inte att det ska bli allt för långt. Och jag har filmat hela scenen till denna person i två vinklar. En vinkel från sidan (Halv bild) sen har jag kört hela manuset två tre gånger. Sen har jag flyttat kameran brevid den person som jag tittar mot och har kameran i bords höjd alltså (grodperspektiv) och filmat i (Halv bild) och kört hela scenen oxå tre gånger. Sen har jag bara zoomat in bilden till när bild och kört hela manuset i oxå kanske 3 gånger sen vart det slut med filmningen och då filmade jag den andra personen. Ok nu lägg märke till att det finns ord som är inom parentes och jag ska förklara vad det betyder. Först texten som inte är inom parentes betyder att jag kan snacka och röra mig hur jag vill och texten som är inom parentes betyder att jag måste komma i håg hur jag sejer det och kropps och ansiktsrörelser utan till, tillexempel vi tar detta stycke (We got this guy (Nice Guy Eddie) (a hard) Payne in the as sucker who wont let (our business) go as it should go.) som sagt jag kör hela stycket från när jag sejer (We got) tills jag sejer i slutet (as it should go) nu när jag klipper filmen i datorn så stannar jag filmen vid ordet (a hard) som är inom parentes, och sen så tar jag från en annan vinkel och börjar beroende vart jag stannade vid ordet (a hard) och sen fortsätter vidare och vidare. Så man kan seja att dom orden eller meningarna som är inom parentes är nyckel till andra vinklar. jag hoppas att ni har förstått tanken och kan hjälpa mig om det finns nu en bättre ide eller om min ide är rätt men kan lite förenklas så tips och hjälp det är vad jag behöver. Tack för hjälpen 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elBeppo Posted January 25, 2006 Share Posted January 25, 2006 Det är nog mycket enklare för dig i alla steg av produktionen om du gör enligt följande istället: 1. Skriv manuset snyggt och prydligt. Så det är lätt att läsa och lätt att bläddra i och hitta det man letar efter. Det finns bra texter om hur man skriver manuset så att industri-folk gillar det. Som du nu har skrivit det, är det svårläst. 2. Planera dina filmvinklar innan ni filmar och rita ner dem som storyboards. Du kan numrera/döpa varje bild. Sedan har du en "klappa" med info om vad det är du filmar just nu, som du visar direkt då du startar inspelningen på kameran igen. I Hollywood använder man ju detta i smråd med en lite smäll på klappan för att de som jobbade med ljudet i redigeringen skulle kunna synkronisera det ordentligt. Nuförtiden finns det annan hjälp för det, men markeringen av VAD det är man filmar finns kvar och är nog så viktig. 3. Då du filmar, ta en vinkel i taget. Låt skådisarna göra sin grej från början till slut. Ibland kan det ta några sekunder i vissa vinklar, ibland tar det 5 minuter. I en klassiskt samtals-scen med några personer, brukar man först filma en vinkel där alla finns i bild samtidigt. Denna vinkel är dessutom bra att inleda hela scenen med, eftersom den visar var alla sitter/står och hjälper tittaren med orienteringen vid följande vinklar och klipp. Sen filmar du close-ups på skådisarna, en efter en. 4. Då du redigerar, kan du välja bland råmaterialet exakt vad du vill visa och skriva ihop en lista på de klipp du vill ha. Sedan lägger du ihop dessa snyggt och prydligt, med ett tempo du gillar. Då är det bra att du har markerat vad du filmat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts