anders10 Posted December 14, 2005 Posted December 14, 2005 Hej! Reser till asien ibland men har aldrig handlat elektronik där. ( förutom en 35mm kamera för länge sedan) Någon som vet vart man bör bege sig för att komma över en bra vidokamera till ett bra pris.. typ Canon XL eller Sony PD 170.. Vågar man och är det värt det? 0 Quote
Lulletott Posted December 14, 2005 Posted December 14, 2005 Kina och Japan kan man glömma, det är i stort sett samma priser som i Sverige. I Singapore ska det vara cirka halva priset, men det är obekräftade uppgifter, eftersom jag inte har handlat där själv. Nackdelen är att du kan behöva tulldeklarera och MOMSdeklarera varan när du kommer till Sverige, dessutom så är det ju betydligt krångligare att reklamera en vara om den skulle ha brister, likaså garantier. Mer negativa saker kan vara att du råkar köpa en kamera anpassad för NTSC och deras elsystem. Mvh Rickard 0 Quote
anders10 Posted December 14, 2005 Author Posted December 14, 2005 Hej! Du har nog rätt i vad du säger. Det kan bli krongligare än vad man tror och man kan kanske gå på en del missar. Det är ju i vilket fall som helst ganska mycket pengar det rör sig om. 0 Quote
simonrahnster Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 %2$s skrev: du kan behöva tulldeklarera och MOMSdeklarera varan när du kommer till Sverige När vi handlade en kamera i HongKong fick jag rådet att använda kameran redan där så att den blev "begagnad", då man kunde komma undan tull m.m. Gällande garanti så ska Sony ha en worldwide garanti, så det har sammanfattningsvis ej varit några problem för mig. 0 Quote
Lulletott Posted December 15, 2005 Posted December 15, 2005 När Jag var i New York förra året handlade jag en ljudadapter för cirka 3000 kr. Jag tog ut adaptern och testade den några gånger, packade ihop kartongen etc och tog med den som handbagage. När jag landade på Arlanda så stoppade tullen mig och kollade genom mitt bagage, det var inte lätt att förklara att varan var begagnad när de fann både kvittot och kartongen. Som tur var, var det många resande den dagen så jag klarade mig, men det var på håret. Ett tips kanske kan vara att få kvittot hemskickat. 0 Quote
simonrahnster Posted December 16, 2005 Posted December 16, 2005 %2$s skrev: När jag landade på Arlanda så stoppade tullen mig.......... Du skulle delat upp packningen Rickard, eller det kanske du gjorde? 0 Quote
Double Trouble Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 Jag ska själv till Asien nu över jul och funderar på att köpa en kamera. Jag ska till Malaysia och mig veterligen så hittar man inte billigare än där, kanske Thailand. Så jag hoppas jag kan göra ett kap där! 0 Quote
anders10 Posted December 22, 2005 Author Posted December 22, 2005 Jag har varit i Malaysia och jag upplevde inte det som speciellt billigt. Men du har kanske rätt i vad du säger.. Får väl ta och kolla upp det! Vänligen Anders 0 Quote
Lulletott Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 [citat=simonrahnster]%2$s skrev: När jag landade på Arlanda så stoppade tullen mig.......... Du skulle delat upp packningen Rickard, eller det kanske du gjorde?[/citat] Jo, ja delade packningen, adaptern tog jag som handbagage och kartongen och tillbehören packade jag i två väskor. 0 Quote
Gussyl Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 I Thailand är det svårt att hitta prosumer-kameror typ XM-2. Enklare saker kan man dock hitta på de stora varuhusen. Jag tror på Singapurra där jag köpte min XM-2 för 14 papp. Inga problem att dra den genom tullen som handbagage. Ett tips kan ju vara att ta med ett inspelat band att lägga med i väskan som "bevisar" att man använt kameran tidigare. 0 Quote
Double Trouble Posted December 22, 2005 Posted December 22, 2005 [citat=anders10]Jag har varit i Malaysia och jag upplevde inte det som speciellt billigt. Men du har kanske rätt i vad du säger.. Får väl ta och kolla upp det! Vänligen Anders[/citat] Ok! Jag tror kanske inte man hittar jättekap i storstäderna, som Kuala Lumpur. Men förhoppningvis i mindre städer som kanske Georgetown. Folk som jag känner har köpt kameror och elektronik där för halva priser jämfört med Sverige. Och det skriver dom i resebrochyrerna också! 0 Quote
Recommended Posts