anders10 Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 hej! införskaffade mig till sist en röde nt3, vilken jag är helnöjd med. dvs helnöjd med allt ljud som kommer framifrån... men det blir naturligtvis mindre bra ljud om man tex pratar med den man filmar. då skiftar det mellan kanonljud och katastrofljud.. finns det någon vettig extern mic som tar upp ljudet runt om? vänligen anders 0 Quote
Christian van Caine Posted December 11, 2005 Posted December 11, 2005 Ska du ha till interviewer eller? Då rekomenderar jag hellre att köpa en till som du har precis bakom den första i 180 grader (alltså rakt åt andra hållet), så slipper du alla störande ljud från sidorna! Iom att det är supernjure så funkar det väldigt bra, men du måste fasvända (plus till minus & vice verca, finns i alla program :-)) den ena kanalen för att inte få problem. 0 Quote
anders10 Posted December 12, 2005 Author Posted December 12, 2005 hej! tack för ditt svar. det kan nog bli ett kanonljud men jag tycker att det verkar väldgt klumpigt. kanse bättre att satsa någon typ av bordsmikrofon som är rundtagande. men vilken? ja till intervjuer..etc ! vänligen anders 0 Quote
Luzer Posted December 12, 2005 Posted December 12, 2005 Ett tips innan du skaffat en till mik är ju att lägga dit frågorna från den som står bakom kameran i efterhand. Se bara till att inte prata i mun på varandra och att du har lite klippmån, så klipper du och klistrar senare. Vet inte riktigt hur ok det är eftersom man kan ändra på frågorna och få det att se ut som att den man intervjuar svarar på nåt helt annat, men eftersom man hör frågorna iaf tillräckligt (även om dom är off) så om man spelar in dom igen på exakt samma sätt som när man ställde dom så är det nog ingen som reagerar. Sen får du klippa å klistra lite eftersom atmosen bakom inte blir likadan, vill du underlätta för dig själv så spelar du in ett par minuter vild atmos på samma ställe som du intervjuade (lite svårt nu kanske), annars får du plocka från ställen där det är tyst och lägga på de ställen där du spelar in nya frågor. 0 Quote
anders10 Posted December 13, 2005 Author Posted December 13, 2005 Ok Luzer! Jag förstår hur du menar. Det var i och för sig ganska smart... Men om jag tvunget vill ha med min röst på plats, vilken mikrofon rekommenderar du i så fall? Vänligen Anders 0 Quote
Luzer Posted December 13, 2005 Posted December 13, 2005 Jag hade ju skaffat mig en Nt3a till eftersom då hade man kunnat använda båda två till att ta stereoatmosfärer. Sen får du ju även samma typ av ljud och karaktär på allt ljud om du använder mikar av samma typ vid samma intervjusituation. Vill du ha en större mik med rundtagande karaktär måste du ha en mik som har två membran (mer pengar) och då tjänar du på som Christian skriver att köpa en likadan mik till så blir användningsområdena större. Det enda negativa är väl samma sak iofs, att man har två likadana mikar med samma karaktär och ibland vill man kanske ta ljud men få olika karaktär. Fast det gäller mest effekter etc man spelar in. 0 Quote
louis cyphre Posted December 13, 2005 Posted December 13, 2005 En Nt2a är ju annars grym... den har inställbar karaktär. Nure, åtta och rundtagande... är väl mer en studiomik men om du ska ha till sittande intervjuer funkar den nog kalas. 0 Quote
Luzer Posted December 13, 2005 Posted December 13, 2005 Fast Nt2 an kräver väl phantommatning, medans nt3 an kan gå på batteri också vilket är dess största fördel i detta sammanhang. 0 Quote
Recommended Posts