anders10 Posted December 11, 2005 Share Posted December 11, 2005 hej! idag tänkte jag att jag skulle försöka mig på konststycket att ta dom första stapplande stegen mot en musikvideo! glad ihågen spelade jag min favoritplatta i bakgrunden och filmade mitt egna vilda mimande... sen la jag in filmsnutten och efter det musiken. tänkte att jag skulle se om jag kunde få det någerlunda i synk. men jättelång näsa fick jag när jag upptäkte att det var i stort sett omöjligt ! låten spelas och man ser hur jag mimar, men det ser ut som en dubbad tysk b-film.. - inte många rätt !! jag har förmodligen gjort något stort elementärt fel. kan någon säga mig vad? använder p studio 9 vänligen anders 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munthe Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 [citat=anders10]hej! idag tänkte jag att jag skulle försöka mig på konststycket att ta dom första stapplande stegen mot en musikvideo! glad ihågen spelade jag min favoritplatta i bakgrunden och filmade mitt egna vilda mimande... sen la jag in filmsnutten och efter det musiken. tänkte att jag skulle se om jag kunde få det någerlunda i synk. men jättelång näsa fick jag när jag upptäkte att det var i stort sett omöjligt ! låten spelas och man ser hur jag mimar, men det ser ut som en dubbad tysk b-film.. - inte många rätt !! jag har förmodligen gjort något stort elementärt fel. kan någon säga mig vad? använder p studio 9 vänligen anders[/citat] Om artisten inte är bra på att synka själv går det ju aldrig att reparera. Det är svårt att synka någonting man inte själv sjungit in. Dom gånger jag gjort videor med debutartister har jag bett dom synka låten framför en spegel några dagar innan videoinspelningen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Jag har aldrig provat själv eller överhuvudtaget jobbat med ren musikvideo. Men kan väl tänka mig att man inte ska mima till utan verkligen sjunga. Fast det kanske du gjorde, bara jag som märker ord ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Naturligtvis borde detta gå alldeles utmärkt men är kanske lite petigt. Lås ljudspåret. Om nu din mimade bild kommer för tidigt gentemot ljudet kan du justera bildlinjen lite åt höger och kolla hur det blev. Gör om och gör om tills det stämmer. Är den mimade bilden för sen gentemot ljudet gör du bara tvärtom, låser bildspåret och drar i ljudspåret. Det finns ju andra sätt, men det var ett. Det beror ju på vad man har att utgå från. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders10 Posted December 12, 2005 Author Share Posted December 12, 2005 hje! artisten, jag, är nog mindre musikbegåvad..!! jag skall testa ett kortare stycke och verkligen satsa på att synka läpparna med låten. frågan är bara om jag gjort något grundläggande fel för det är i princip omöjligt att ens komma i närheten av en synk. skall man använda klappa? något perfekt resultat kommer jag inte att uppnå på länge med min dv och enkla redigeringsprogram, men jag skulle vilja lära mig grundprincipen så kan jag själv bygga vidare på det. tänk till alla begovade filmskapare...!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anders10 Posted December 12, 2005 Author Share Posted December 12, 2005 Satt och pillade och höll precis på att ge upp. Och så helt plötsligt ser det ut som på MTV... Nej kanske inte riktigt! Men jag fick till en bra synk! Tack skall ni ha alla filmdårar..!! Bra tips det där med att man skall träna på låten framför spegeln. Tack! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Kul att du fick till det! Dom gånger jag ska göra nåt liknande där nån mimar till nåt ljud, det behöver ju inte alltid vara musik och sång, så ser jag till att ljudet som ju styr den som mimar kommer med på filmen. Sedan lägger jag originalljudet på ett musik- eller effektspår och då är det väldigt lätt att mixa ihop på det sättet jag beskrev tidigare. Då kör jag originalljudet och filmljudet samtidigt och du hör jag ju hur justeringarna ska göras. Och är det nu en hel låt som jag gjort i en tagning är det enkelt att sedan lägga in några tjusiga klipp här och där bara för att försköna det hela. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Men man får väl hoppas att det inte är helt lätt eftersom dom flesta musikvideos man ser (även dom på mtv :)) tycker jag är ruggigt dåligt synkade på många ställen. Sen kan det ju ibland vara andra saker som gör att man inte tycker det stämmer, olika rum på ljudet och bilden etc. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Men det är väl konstnärligt på nåt sätt! Det är bara det att vi proffs på film och redigering inte förstår vad dom där musikamatörerna håller på med. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 [citat=arvid]Men det är väl konstnärligt på nåt sätt! Det är bara det att vi proffs på film och redigering inte förstår vad dom där musikamatörerna håller på med.[/citat] He he jo så är det nog :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts