Lucio Fulci Posted December 4, 2005 Share Posted December 4, 2005 Jag har två frågor. Någon som kan förklara kortfattat om vad man kan använda Adobe After Effects till. Jag har filmat klart en scen till min prövnings film som jag håller på med och den går till så här att jag blir skjuten 3 gånger på bröstet och sen sista skottet ska komma i axeln. Då har jag gjort så att jag har tagit tomat pulver vatten och lite rött färg och hällt allt i en liten plast påse och tejpat fast det på ryggen vid axeln. Sista skottet som jag får på axeln har jag gjort så här att jag går snabbt bakåt och slår axeln hårt mot väggen så att allt blod splashas mot väggen och det såg rätt så snyggt ut. Finns det något sätt på Adobe After Effects där man kan göra att det syns att skottet kommer in i kroppen eller har jag ingen chans. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted December 4, 2005 Share Posted December 4, 2005 [citat=Lucio Fulci]Finns det något sätt på Adobe After Effects där man kan göra att det syns att skottet kommer in i kroppen eller har jag ingen chans.[/citat] Ett sätt är att lägga en filmad rökpuff och kanske en mörkröd "träff" där skottet träffar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted December 4, 2005 Share Posted December 4, 2005 Lasse hur gör man puffar i AE då. Är det det där med playground eller. I så fall kan du inte förklara lite kortfattat hur de funkar. Då skulle du hjälpa mig mkt. håller på med ett skol arbete så är rätt så viktigt. MvH/ Timmy 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Använd riktig filmad rök, och sen klassisk compositing. Röken kan du få genom att t.ex filma själv eller köpa färdig. Sen hur man gör i ae vet jag inte eftersom jag inte använder det själv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stockholm Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 billigaste sättet e väll själv att gå ut o filma rökpuffen. rökpuffen kan väll vara vad som helst egentligen. en smällare hängandes i en tråd är mkt vanligt. annars kan du ta ett kinderägg och fylla med bakpulver och vatten, hänga upp det i en tråd och skaka. med tanke att du kommer downsizea bilden så mkt så kommer plast-ägg-skalet se ut som tygbitar om du leker rätt med färgerna sen. filma det sedan framför svarthimmel eller skärm och se till att ha en lampa underifrån/sidan som belyser röken eller vad du använder. ha även utzommat så du inte missar något som flyger ut ur bilden. sedan in med det på disken. exportera filmsekvensen där du ska ha rökpuffen i okomprimerad qt (eller avi om du sitter på pc). importera båda klippen på timelinen. orginalfilmen undererst och rökpuffen över. down-sizea rökpuffen till en lagom storlek (klicka på lilla pilen, transform och sedan size (om ja kommer ihåg rätt)). Högerklicka sedan på rökpuffen på timelinen och välj bledningmode screen. sedan kan du behöva justera lite till och från med curves eller brightness/contrast som ligger i filter. även color balance för o få till rätt färger på det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts