Joakim_612 Postad 28 november 2005 Postad 28 november 2005 Jag ska spela in en film i skolan med en mini DV kamera. Men jag har däremot ingen sladd från kameran till datorn (där jag ska redigera filmen). Kan jag då koppla kameran till min inspelningsbara dvd-spelare och spela över det på en dvd och sen lägga in det i datorn? Vilket program ska jag andvända (både för att lägga in videon i datorn och sen dela upp den i olika klipp)? 0 Citera
walfridson Postad 28 november 2005 Postad 28 november 2005 [citat=Joakim_612]Jag ska spela in en film i skolan med en mini DV kamera. Men jag har däremot ingen sladd från kameran till datorn (där jag ska redigera filmen). Kan jag då koppla kameran till min inspelningsbara dvd-spelare och spela över det på en dvd och sen lägga in det i datorn? Vilket program ska jag andvända (både för att lägga in videon i datorn och sen dela upp den i olika klipp)?[/citat] Vissa dvd:er har firewire in. Annars får du väll köra kamera - scart - dvdspelare. Kör med nått klippprogram sen. Hur du ska få in det osv beror helt på vad du vill ha för format i slutändan. 0 Citera
Rogge Postad 28 november 2005 Postad 28 november 2005 [citat=Joakim_612]Jag ska spela in en film i skolan med en mini DV kamera. Men jag har däremot ingen sladd från kameran till datorn (där jag ska redigera filmen)[/citat] Se till att skaffa nödvändig kabel från kamera till dator och ta in filmen direkt från kamera till dator. Du skall använda en firewire-kabel från kameran till datorn. Se till att datorn har ett firewirekort. Att ta in filmen från kamera till DVD-recorder och sedan använda sig av dom .VOB-filer du får från DVD-recordern när du redigerar är att be om problem då .VOB-filer är i MPEG2-format och lämpar sig mycket dåligt för redigering. Du kommer dessutom att tappa kvalitet... Att ta in filmen direkt från kamera till dator ger dig mindre problem, bättre kvalitet samt sparar dig tid och huvudvärk pga av allt krångel du kommer att stöta på vid redigering av .VOB-filer. :) 0 Citera
Flesh Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 de finns väll något program som heter clonedvd 0 Citera
Rogge Postad 1 december 2005 Postad 1 december 2005 [citat=Flesh]de finns väll något program som heter clonedvd[/citat] Jo, men att föra över till DVD och konvertera är onödigt, tidskrävande och kvalitetssänkande med tanke på att han kan ta över filmen direkt från DV-kameran till datorn. :) 0 Citera
Stalin Postad 3 december 2005 Postad 3 december 2005 håller absolut med, du bör köra från kameran till datorn. det e väl inga problem att fixa en kabel, snacka med läraren så kan nog skolan pröjsa. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.