Hwagang Posted November 27, 2005 Posted November 27, 2005 Hej på er igen... Nu börjar jag fundera på nästa musikvideoproject och då kommer frågan upp på nytt: Varför ska man slita så med lip-syncen när det finns teknik som fixar det hela!!? -Cubase Sx har en SMPTE Generator-plugin som kan generara tidskod parallellt med musiken (man lägger den på en kanal som får gå ut på en egen utgång till en egen kanal på tex en DAT) -sedan kan man ju helt enkelt spela upp dessa parallellt? ...spela in tidskoden på video-kamerans ljudingång och och spela upp musiken för den mimande artisten?... -nu kommer man till frågan...vilket program accepterar/klarar av att streama in SMPTE och förstår det, så att man då kan lägga audio-spåret utefter detta och få automatisk syncning? (jag letar väl förgäves i mitt eget Magix antar jag?) mvh/Hwagang 0 Quote
Christian van Caine Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Nja, slita behöver man ju inte om man bara clappar först! SMPTE är lite bökigt med sånt, eftersom det inte ligger för sig självt om man har det på DAT utan måste läggas på antingen höger eller vänster kanal. Sen kommer ju att man måste ha något som kan generera SMPTE-koden åsså. Insåg iof att det är en video du snackar om, men då är god idé att alltid spela in med musiken tydligt, helst direkt från CD eller vad du nu använder in på DV-Bandaren. Är det DV eller film förresten?? Är det film så är det lite jobbigare, som du tydligen märkt :-). (detta gäller DV med ljudet rätt in i kameran) Är det din egen musik du ska spela in så rekomenderas VARMT att mixa om en specialversion där du mixar upp något speciellt percussionsinstrument kraftigt, så att transienterna (ser ut som spikar i ljudet) syns så tydligt som möjligt, använda samma version att klippa mot & då passa ihop spikarna från både låten på timeline & ljudspåren från banden. Sen när du klippt klart så byter du bara ut låten mot orginalet, som om du bara fipplat med ett perc-instrument bör vara identiskt i övrigt. På låtar som jag inte kan mixa om på riktigt lägger jag ibland lite tid på att lägga exempelvis koklocka eller claves genom hela låten på hög nivå inspelad själv. Funkar fint även om det är mördande tråkigt att lägga statisk 4-takt genom en hel låt :-) Arbetar mycket med SMPTE mellan min Atari MEGA STe & CP:n, men det känns att formatet är gammalt för det tar en stund att låsa sig & det kan tappa sync om man har otur. Metoden du beskrev kan med modifiering & mycket utrustning funka, men du lär spara mycket tid & rygg på att bara ta med en kamera med mick, bergsprängare, & en specialversion av låten med löjligt höga transienter. Hoppas du förstog hur jag menade! Annars får du fråga ingen om det är nåt :-) 0 Quote
wääuu Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 mina vänners band som brukar dra igång små videoprojekt med mig som aldrig blir klkara, brukar gå med ppå att vid inspelning av låten så räknar trummisen in med fyra trumslag. sedan vid mastringen klipper master-killen bort klicken på en version och sparar en version med klick till mig, sedan använder vi den versionen som referenslåt när vi filmar då räknar trummisen in på dessa slag även då så att de kommer med i bild, då är det lätt att synca. men det går ju inte med en låt som redan är inspelad utan dessa klick 0 Quote
Luzer Posted November 28, 2005 Posted November 28, 2005 Tidskod används väldigt mycket, och det är jättebra...när det inte strular. Sen kan det vara bra att "klappa" ändå just för att ha som livlina. Det du skriver borde inte vara så krångligt egentligen. Men jag känner inte till något program som kan läsa av audio-smpte. Om du tankar in materialet digitalt så skulle man ju kunna försöka tanka in tidskoden separat, och strunta i den tidskoden som ligger på filmen och istället försöka tvinga klipprogrammet att använda sig av smpte koden på audiospåret istället. Fast när jag tänker efter går nog inte det heller eftersom du då har samma tidskod på endel av materialet. Nåja, kommer du på nån lösning får du gärna skriva den, blev änna nyfiken på om det går att lösa på det sättet jag också. 0 Quote
Hwagang Posted November 28, 2005 Author Posted November 28, 2005 [citat=Luzer]Tidskod används väldigt mycket, och det är jättebra...när det inte strular. Sen kan det vara bra att "klappa" ändå just för att ha som livlina. Det du skriver borde inte vara så krångligt egentligen. Men jag känner inte till något program som kan läsa av audio-smpte. Om du tankar in materialet digitalt så skulle man ju kunna försöka tanka in tidskoden separat, och strunta i den tidskoden som ligger på filmen och istället försöka tvinga klipprogrammet att använda sig av smpte koden på audiospåret istället. Fast när jag tänker efter går nog inte det heller eftersom du då har samma tidskod på endel av materialet. Nåja, kommer du på nån lösning får du gärna skriva den, blev änna nyfiken på om det går att lösa på det sättet jag också.[/citat] Menar du att "audio-smpte" inte är samma sak som den smpte när det gäller video? ...det undrar jag..? Jag ska göra fler sökningar om det här... 0 Quote
Christian van Caine Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 SMPTE är samma sak vad du än använder det till. Men i ditt fall så löser det absolut inte problemen, det skapar bara nya. Enklast är om du har syncpunkter i musiken i form av kraftiga spikar. För att översätta från SMPTE till data så behöver du antingen ett ljudkort som klarar det (sällsynta), eller en extern box. Finns ett antal schysst sånna för både USB & FireWire, men som sagt, det löser inte dina problem eftersom du måste skapa en i sync till musiken åsså. Det funkar & går att göra, men det är långt ifrån enklaste metoden att använda. 0 Quote
Luzer Posted November 29, 2005 Posted November 29, 2005 [citat=Hwagang] Menar du att "audio-smpte" inte är samma sak som den smpte när det gäller video? ...det undrar jag..? Jag ska göra fler sökningar om det här...[/citat] Jo det är samma sak, men när man använder sig av det numera så brukar man ju inte lägga det på ett ljudspår utan man kör med den interna smpte kodaren / avkodaren så att säga. Det finns ju ljudkort som har tidskod in/ut på bnc tror jag det är, men jag håller med om att det borde ju gå att få programmet att läsa av en smpte audiofil också, hade varit häftigt iaf ;) Jag fick för mig ett tag att du skulle kunna använda dig av MTC (midi time code) istället. För midi har man ju oftar in / ut på datorn. Men då behöver du en box som gör om smpte -> mtc. Jag har provat det själv, att stripea ett analogt band med smpte kod som ljud på ett spår, sen synkat upp datorn mot analoga bandaren fast man hade en sån där box så datorn tog emot MTC istället för SMPTE. Men det är ju inte riktigt problemet här. Du skulle ju kunna fråga i cubase forumet, där hänger det en massa duktigt folk, om det nu är cubase du tänkt använda. http://vstforum.clubcubase.net/viewforum.php?f=1 Sen håller jag med Christian om att enklast är nog att lösa det genom att synka själv ändå, fixa "klappstuff" som gör det enklare. Men som ett litet experiment så hade det varit kul att se om din ide funkar =) Så jag röstar ju för att du ska forska vidare he he. 0 Quote
Hwagang Posted December 1, 2005 Author Posted December 1, 2005 [citat=Christian van Caine]SMPTE är samma sak vad du än använder det till. Men i ditt fall så löser det absolut inte problemen, det skapar bara nya. Enklast är om du har syncpunkter i musiken i form av kraftiga spikar. För att översätta från SMPTE till data så behöver du antingen ett ljudkort som klarar det (sällsynta), eller en extern box. Finns ett antal schysst sånna för både USB & FireWire, men som sagt, det löser inte dina problem eftersom du måste skapa en i sync till musiken åsså. Det funkar & går att göra, men det är långt ifrån enklaste metoden att använda.[/citat] ...men det är det som min metod går ut på... -jag KAN skapa smpte ifrån Cubase som går i takt med musiken...om man då spelar in sin smpte (som ju då spelas upp i sync med musiken som man mimar till) på en audiokanal i dv-n, så kan jag få in den smpte-n som en audio-signal (den kan spelas in och upp som audio den också) i video-programmet -kan jag sedan bara få video-programmet att acceptera signalen som en smpte så är lyckan gjord? 0 Quote
Recommended Posts