Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej. Det här inlägget riktar sig mest till er som har tidigare erfarenheter av kameran NV-GS140, och Panasonic kameror i allmänhet.

Jag har blivit grymt intresserad av att skaffa en sådan här kamera eftersom jag på senare tid har börjat spela in väldigt mycket kortfilmer med kompisarna. Jag ska väl tillägga också att vi är ett par glada amatörer som inte behöver något svindyrt. :)

Jag har pratat lite med endel medlemar på Grafiskt Forum som använder den här kameran. Men om jag ska vara ärlig så tror jag att jag förstår ungefär hälften av allt som sägs där ibland. =P Därför tänkte jag ställa några frågor som jag fortfarande undradar över.

1 - Är det band som används att spela in på? Ungefär hur många timmar/minuter får man plats på ett sådant här band?

2 - Vad heter banden och vart kan man köpa dem?

3 - Går det bra att föra över filerna till datorn via USB?

4 - Är det så simpelt som Drag 'N Drop eller måste man installera massa mjukvara på datorn för att kunna använda USBn?

5 - Vilket format är orginalfilerna i?

6 - Om det är något ovanligt format. Har ni tips på några konverteringsprogram?

7 - Hur är kvalitén i dagsljud, fram emot kvällen när det börjar bli mörkt (finns det något nightvision-filter inbyggt?) och inne i vanligt ljud och när det mörknar lite?

Det är de frågar jag har just nu. Skulle vara jätte tacksam över om någon tog sig tid och svarade på mina frågor. =)

Förresten, det är inte någon här som har kameran och kan tänka sig att lägga upp en kort filmsnutt så man kan se exakt hur bra kvalitén är?

Uppdatering - Gjorde en snabb sökning på forumet för att se om jag gjort bort mig, då fick jag nys om den här tråden - http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=4445&highlight=NV-GS140

Vad är den egentliga skillnaden mellan 140 och 150? Jag förstår inte riktigt det här med DV-in och så, om någon nu har tid att förklara det OCKSÅ så är jag ännu mer tacksam! :P

Postad

[citat=sodah]Hej. Det här inlägget riktar sig mest till er som har tidigare erfarenheter av kameran NV-GS140, och Panasonic kameror i allmänhet.

Jag har blivit grymt intresserad av att skaffa en sådan här kamera eftersom jag på senare tid har börjat spela in väldigt mycket kortfilmer med kompisarna. Jag ska väl tillägga också att vi är ett par glada amatörer som inte behöver något svindyrt. :)

Jag har pratat lite med endel medlemar på Grafiskt Forum som använder den här kameran. Men om jag ska vara ärlig så tror jag att jag förstår ungefär hälften av allt som sägs där ibland. =P Därför tänkte jag ställa några frågor som jag fortfarande undradar över.

1 - Är det band som används att spela in på? Ungefär hur många timmar/minuter får man plats på ett sådant här band?

2 - Vad heter banden och vart kan man köpa dem?

3 - Går det bra att föra över filerna till datorn via USB?

4 - Är det så simpelt som Drag 'N Drop eller måste man installera massa mjukvara på datorn för att kunna använda USBn?

5 - Vilket format är orginalfilerna i?

6 - Om det är något ovanligt format. Har ni tips på några konverteringsprogram?

7 - Hur är kvalitén i dagsljud, fram emot kvällen när det börjar bli mörkt (finns det något nightvision-filter inbyggt?) och inne i vanligt ljud och när det mörknar lite?

Det är de frågar jag har just nu. Skulle vara jätte tacksam över om någon tog sig tid och svarade på mina frågor. =)

Förresten, det är inte någon här som har kameran och kan tänka sig att lägga upp en kort filmsnutt så man kan se exakt hur bra kvalitén är?

Uppdatering - Gjorde en snabb sökning på forumet för att se om jag gjort bort mig, då fick jag nys om den här tråden - http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=4445&highlight=NV-GS140

Vad är den egentliga skillnaden mellan 140 och 150? Jag förstår inte riktigt det här med DV-in och så, om någon nu har tid att förklara det OCKSÅ så är jag ännu mer tacksam! :P[/citat]

NV-GS 140 är en bra kamera.

1.+2. Ja DV band kallas dom och de är 60 minuter normalt, finns med längre speltid men vet inte om det är värt. Finns av olika märken och kan köpas på fotohandlare elektronikvaruhus coopforum etc.

3. Ja det går med det medskickade programmet och med microsoft:s Movie Maker. Om du blir mer intresserad så bör man dock skaffa möjlighet till fire-wire som är mer anpassat till video.

4.Nej eftersom det ligger på ett band måste det "streamas" "capture" fånga in, det ligger alltså inte som en fil. Du måste som jag skrev på fråga 3 installera det medskickade programmet om du ska fånga in det på datorn.

5. avi, för att göra det kort, det finns dock olika avi men det är inte viktigt för när du fångar din video så är det förvalt det bästa inställningarna. Sedan klipper du din video.

När du är färdig så väljer du distrubutionsformat ex mpg som kan brännas på cd eller dvd.

6. se 5

7. Dagsljus mycket mycket bra. Skymning sämre, night vision den är inte bra om man filmar rörliga föremål och det vill man ju. Det är något man får räkna med när man har en 3CCD att det blir mycket bra kvalité i ljusa förhållanden och sämre i mörka. Men kameran har ändå en relativt stor lins så om man jämför med en 1CCD med liten lins så är ju inte den så bra heller.

150 och 140 skillnaderna är det att du kan föra tillbaka material från datorn till kameran inpå bandet med 150 annars är dom lika. DV-in är alltså om man kan spela in material från dator till kamera eller från annan kamera till din kamera.

Postad

Kapar tråden litegrann då jag också är på gång och ska köpa en videokamera de närmsta dagarna.

Har så gott som bestämt mig för en Panasonic NV-GS150, men har varit lite tveksam del pga. filmning i lite dåligt ljus. Men dem som jag pratat med tycker ändå att Panasonicen är att föredra fram för t.ex. Sony. Då har jag jämfört med HC42.

Jag har även börjat intressera mig för Sonys DCR-HC90, som ligger i ungefär samma prisklass som GS150n.

Hur är dom om man jämför? Filming i lite sämre ljus, bildkvalitet överlag,

och hur är det med äkta 16:9 formatet. Har hört att det är lite av nån fejk ändå och att man kan uppnå samma resultat genom efterbearbetning i datorn.

Jag tycker rent ut sagt att det är skitsvårt att bestämma vilken kamera jag ska köpa. Men som sagt, det lutar åt GS150 pga. 3CCD och lite bättre manuella inställningar.

Kom igen, synpunkter?

Postad

[citat=Exploited]Kapar tråden litegrann då jag också är på gång och ska köpa en videokamera de närmsta dagarna.

Har så gott som bestämt mig för en Panasonic NV-GS150, men har varit lite tveksam del pga. filmning i lite dåligt ljus. Men dem som jag pratat med tycker ändå att Panasonicen är att föredra fram för t.ex. Sony. Då har jag jämfört med HC42.

Jag har även börjat intressera mig för Sonys DCR-HC90, som ligger i ungefär samma prisklass som GS150n.

Hur är dom om man jämför? Filming i lite sämre ljus, bildkvalitet överlag,

och hur är det med äkta 16:9 formatet. Har hört att det är lite av nån fejk ändå och att man kan uppnå samma resultat genom efterbearbetning i datorn.

Jag tycker rent ut sagt att det är skitsvårt att bestämma vilken kamera jag ska köpa. Men som sagt, det lutar åt GS150 pga. 3CCD och lite bättre manuella inställningar.

Kom igen, synpunkter?[/citat]

Panasonic ger mest för pengarna.

16:9 är äkta, vad är äkta? Visst går det att skapa i efterhand en liknande upplevelse.

Det är inte bara som att kameran kapat av under och överdelen från 4:3.

Ska du filma i mörker så är kameran inte bra men jag vet inte om andra är bättre.

Postad

[citat=sodah]Någon som vet om SIBA/Elgiganten har den här kameran? En snabb sökning på Pricerunner gav inget resultat..[/citat]

Jag köpte min i våras från tyskland" http://www.technikdirekt.de " De hade bra pris och levererade till mitt postkontor utan problem.

Enda nackdel var att det inte följer med någon bruksanvisning på svenska.

Kamerans menyer är dock på svenska om man vill.

Varken Siba eller Elgiganten har denna kamera, kanske är den på gränsen för avancerad för deras normala kundgrupp? Netonnet har kameran och då blir den ca 500kr dyrare än att beställa från tyskland.

Postad

Isåfall får det nog bli på Home här i Linköping.. Om det nu skulle hända något med kameran så är både jag och farsan överrerns om att det är svårare för dem att ducka så att säga för garantin.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...