qwertyunion Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 jo nu är det så här. håller på att skriva ett manus och har planerat att spela in den i senare delen av december. Jag vet att det är relativt kort varsel men jag har hela handlingen klar för mig i huvudet. Men det jag undrar är: Hur kan man göra för att inte bara ha med filmens huvudtema? Jag menar, Vad händer mellan scener som är viktiga för handlingen... någonting extra som inte har någon större betydelse... Vad ska hända då? Jag förstår om det är svårt att svara på dessa frågor men snälla, försök? förstår ni ens vad jag menar??? :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonnyboo Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2 §. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören. Reklam av detta slag är inte tillåtet. Mvh Pace Administratör, Voodoo Film forum WhaT????? Where's my post? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertyunion Posted November 25, 2005 Author Share Posted November 25, 2005 ??? vad?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael_hs Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 Det är ju en ganska dum fråga, eftersom det helt är beroende av din idé. Dessutom är det det som enligt mig är något av det "svåraste" i att översätta idén till manus, att just göra intressanta bryggor mellan alla saker man har i huvudet. Enda tipset jag kan ge är: använd din "konstnärliga" intuition, följ idén, always stay true to the idea. Så länge du gör det blir det bra oavsett (mer eller mindre) handling. D.v.s. vill du göra en väldigt kall och "direkt" film, i sånger från andra vångingen stil. Börja inte med att låta oss sväva ned i historien, börja med en väldigt direkt bild. Lite pang! effekt fast ändå inte, som en dikt med Steven Wallace. Förstår du vad jag menar hehe? :P Har man å andra sidan en idé där det passar sig med något annat, då bör man göra något annat. Denna "intuition" (bleh) är inget man kan få, bara något man har, och självklart kan träna upp =) Lycka till! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael_hs Posted November 25, 2005 Share Posted November 25, 2005 En annan grej är att göra sidoteman/motiv smått länkade till huvudtemat. Om detta är bra att göra beror mkt på din ursprungliga idé, d.v.s. om den är "öppen" för sådana tillägg. Är ens idé enkel, då får man hålla den enkel. Är den å andra sidan mer öppen, då kan man utnyttja det till att förhöja historien. Ett exempel på detta är Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Förutom huvudtemat behandlar den mkt annat, som t.ex. konsekvenserna av att inte kunna ta saker för vad de är (inlägg i Prozac-debatten?) och självklart mycket annat. Så om jag vore du skulle jag fråga mig om det finns utrymme för sidoteman. Är svaret ja, skriv upp Huvudtemat, och vad man kan länka till detta huvudtema. Kan ju vara vad som helst, politik, konst, något du lärt dig osv Försök sedan att se om något/några saker av det du skrev ned kändess passande i historien. Använd då detta! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertyunion Posted November 26, 2005 Author Share Posted November 26, 2005 tack så mkt, bra tips! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts