Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan, jag ska spela in en novellfilm med hjälp av en hyrd pd 150. Någon som har koll på vilka ljusnivåer som ger en "bra" bild?

På en sida läste jag att det blev en bra bild om ljuset var > 100 Lux, men på filmskolan står det "en tumregel är att ljuset bör vara åtminstone 900 lux för att ge en bra bild". Vad ska man lita på? :P

Tacksam! =)

Postad

100 Lux e ju ingenting. Det beror ju på hur ljuset faller osv. man brukar säga att det är cirka 300 lux i ett vanligt rum och utan extra belysning tenderar det att inte räcka när man spelar in digitalt. dvs bilden blir kornig och skit. det beror på hur bra kamera man har och så men satsa på runt 900 lux. osäker på ljusstyrkan, kan du inhandla en digital ljusmätare för typ 350 spänn (http://www.kjelloco.se). Jag brukar ha en extra monitor när ja spelar in, då ser man bättre vad för bild man får och ifall det duger med ljuset osv.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...