Ayame Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Hej hej, Jo, jag har filmat med 16:9 med en XM2:a och tagit upp det i Adobe premiere pro, därifrån körde jag ut det i PAL DV format. So far so good. Jag lägger sedan in det i AE och där använder jag mig utav formatet: PAL D1/DV Widescreen 720x576, med aspect ration 1.422. Sedan gör jag det jag ska och exporterar det sedan. Nu uppstår problemet. filmen får aspect ration 4:3. och blir istället ihoptryckt. när man sedan lägger in det i ett 16:9 projekt i premiere så dras den inte ut utan behåller 4:3. Nån som kan hjälpa en stackars ung man med deadline på tisdag ? Vore uppskattat. MVH Niklas 0 Quote
Rogge Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 [citat=Ayame]Nu uppstår problemet. filmen får aspect ration 4:3. och blir istället ihoptryckt. när man sedan lägger in det i ett 16:9 projekt i premiere så dras den inte ut utan behåller 4:3.[/citat] Ett sätt att lösa det på är: I Premiere Pro, markera filen i Project Window och gå till File > Interpret Footage och välj korrekt PAR, dvs 1.422 0 Quote
Ayame Posted November 14, 2005 Author Posted November 14, 2005 Tusen tack! Det funkade alldeles utmärkt! 0 Quote
Recommended Posts