Jump to content

Recommended Posts

Posted

Filmshooting|Com hade en intressant tråd på ämnet, där summan av karde mumman är att

1. det är inte en "pressure plate" i traditionell mening men den har en funktion som gör ingefär samma jobb. Jag är inte till räckligt insatt för att förstå vad de menar riktigt.

2. Resultatet blir inte direkt bra till "Gud vilken skillnad", utan det varierar från emulsion till emulsion. Men den generella åsikten var att film med tjockare emulsion som tex Vision 2 filmerna blev lite bättre skärpa och fokus på. Men det ska tydligen finnas en märkbar skillnad.

Men de som verkade vara proffs och yrkes filmare ansåg tydligen att det var en ganska bra investering om man använde de nya lite tjockare emulsionerna ofta och mycket. Som jag förstod det så var det ingen skillnad som var märkbar vid användandet av svart vit film.

Men detta är bara vad jag har LÄST mig till på Filmshooting|Com.

Om någon svensk har lagt ut de 110€ (nästan 1100kr) vore det kul att höra om det är värt den investeringen.

C.

Posted

OK. Jag ville nämligen veta om det skulle vara en bra investering för annars om det inte blir så stor märbar skillnad så tycker jag att det inte är värt pengarna.

Det var en grej till som jag undrade. Måste man ha ett specielt filter till 64T.

För jag läste nån stans att man hade wratten 85 till kodachrome40 men till 64T skulle det wratten 85B. Är det kanske inbyggt filter i kameran? För när jag filmade en rulle K40 så hade jag inget extra filter jag ändra bara mellan glödlamps ljus och sol ljus med en knapp.

Posted

Ja det är skillnad på 85 och 85B. Om du har en filmemulsion som behöver 85B för att korrigera färgtemperaturen från 3200K till 5600K och använder 85 så kommer du att få ett svagt blålila färgstick. Kan visserligen efterbearbetas i ett bra NLE program (FinalCut, Premiere, Vegas, AVID) men det är ju bäst att göra rätt från början då slipper man mera finlirs arbete sen.

Om jag minns rätt så är 85 det inbyggda filtret i de flesta kamerorna.

Saken är att pressureplate gör en skillnad om du är en van och erfaren filmare, som filmar mycket vision2(tex).

Men är du ovan och inte riktigt har kollen på prylarna så är det ingen ide att lägga ut 1300kr om du inte arbetar med det (IMHO).

Du kan fixa filter på vilken bra fotoaffäer som helst. Tiffen är ett bra märke som är, Hoyo är ett bra och billigt märke =)

NASA, Hollywood etc använder Tiffen, min gymnasieskola använde Hoya för att de är snåla och ville spara några kronor. Jag ser ingen skillnad, mer än att det ena är Made in Japan och det andra Made in USA =)

Vill du veta mer om filter och emulsioner rekomenderar jag att kolla i Kodaks tekniska manual om Wratten filterna. Den kan beställas från Kodak eller lånas på ettt bibliotek. Men det är groooov överkurs =)

C.

EDIT

hittade detta om 85 (ävenkallad 85A) och 85 filter.

"200°K color temperature between the #85 & #85B filters"

http://lavender.fortunecity.com/lavender/569/beaulieu.html

Posted

Inte för att vara sån, men den där pressureplate mojen, ser verkligen enkel ut att tillverka själv. jag betvivlar starkt att priset är motiverat för en liten CNC:ad mettal bit som kostar i material kostnad 50öre och kanske 5kr i tillverkningskostnad...

om man snackar lite schysst med nån mekanisk verkstad så kanske de kan göra en åt en för tja... en tredjedel eller mindre av det priset...

Så avancerad teknologi ligger det nog inte bakom...

C.