neolit Posted November 3, 2005 Posted November 3, 2005 Hej! Det är så att jag skapade en timmes DVD av mitt bröllop med hjälp av redigeringsprogramet Adobe Premiere Elements. När jag väl brännde den på en DVD-skiva med hjälp av Ulead DVD Movie Factory 3.5 Suite, visade det sig att det inte har gått riktigt bra till. För övrigt ser videon bra ut, det är bara det att, vid rörelser i videon, skapas det någon slags små "vågor", just i det plats där det finns rörelse i videon? Gissa om jag blev förbannat och irriterad? Men, frågan är, varför händer detta? Är det någon som har varit med om det, är det något fel jag själv har gjort under hela processen, redigering - bränning? Tacksam om någon kunde svara som har någon anning om det Neo 0 Quote
neolit Posted November 4, 2005 Author Posted November 4, 2005 Eftersom ingen svarat på mitt inläg på DVD authoring forumet, tänkte jag att jag kanske har mera chans att få svar här istället. Det är så att jag skapade en timmes DVD av mitt bröllop med hjälp av redigeringsprogramet Adobe Premiere Elements. När jag väl brännde den på en DVD-skiva med hjälp av Ulead DVD Movie Factory 3.5 Suite, visade det sig att det inte har gått riktigt bra till. För övrigt ser videon bra ut, det är bara det att, vid rörelser i videon, skapas det någon slags små "vågor", just i det plats där det finns rörelse i videon? Gissa om jag blev förbannat och irriterad? Men, frågan är, varför händer detta? Är det någon som har varit med om det, är det något fel jag själv har gjort under hela processen, redigering - bränning? Tacksam om någon kunde svara som har någon anning om det Neo 0 Quote
Rogge Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 [citat=neolit]...det är bara det att, vid rörelser i videon, skapas det någon slags små "vågor", just i det plats där det finns rörelse i videon?[/citat] Det verkar vara problem med Field Order. Rendera två olika versioner av ett och samma parti av din film där detta problem finns och se till att den ena rendera ut den första som Upper Fields och den andra som Lower Fields. Bränn sedan dessa två på en DVD och se skillnaden. För att rendera ut bara ett visst parti, använd dig av Work Area Bar. 0 Quote
Pace Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 [citat=neolit]Eftersom ingen svarat på mitt inläg på DVD authoring forumet, tänkte jag att jag kanske har mera chans att få svar här istället.[/citat] Korsposta inte. Starta en tråd om ett ämne i rätt forum. Det hjälper ingen att hitta irrelevanta frågor på dubbla ställen bara för att det ena forumet är mer aktivt. I så fall skulle alla frågor ligga i Filmcafét. Trådarna har slagits ihop. 0 Quote
neolit Posted November 4, 2005 Author Posted November 4, 2005 Upper Fields och den andra som Lower Fields. Bränn sedan dessa två på en DVD och se skillnaden. För att rendera ut bara ett visst parti, använd dig av Work Area Bar Tack för ditt svar. Jag undrar då hur man väljer de olika alternativen, "Upper Filds och Lower Fields? Och sedan "Work Area Bar"? Är det någon slags alternativ som man kan välja i Adobe PrEl innan man börjar rendera eller? 0 Quote
Rogge Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 [citat=neolit]Jag undrar då hur man väljer de olika alternativen, "Upper Filds och Lower Fields? Och sedan "Work Area Bar"?[/citat] Upper respektive Lower Fields väljs när man exporterar i Premiere Pro. Hur/var man gör det i Premiere elements vet jag inte men jag tror att man gör det på samma ställe. Info om vad Work Area Bar är för något och hur den används finns i manualen. :) 0 Quote
neolit Posted November 5, 2005 Author Posted November 5, 2005 Menar du nu oavsett vilken format man ska exportera till så kan man välja den möjligheten? Jag har nämligen problem med att exportera som mpeg2 från Elements, istället väljer jag att exportera så som den är, AVI. Jag får undersöka möjligheten, och läsa om det i manualen. tack :) 0 Quote
Rogge Posted November 5, 2005 Posted November 5, 2005 [citat=neolit]Menar du nu oavsett vilken format man ska exportera till så kan man välja den möjligheten?[/citat] Svar ja. Efterssom problemet kan bero på att filmen du har redigerat är renderad ut som tex Upper Fileds fastän den skall renderas ut som Lower Fields så uppstår problem vid just rörelser i filmen. Det syns iaf tydligast där. Att rendera ut två olika ex av ett och samma parti som är problematiskt och sedan bränna en DVD av dom och titta på i sin tv så kan man via detta A/B-test lätt se vilken som är rätt och vilken som är fel. Om felet inte visar sig bero på fel field order, då går man vidare i felsökningen. Dom två partier behöver inte var mer än några sekunder långa för att man skall se skillnad. Det tar alltså inte speciellt lång tid att göra dessa A/B-tester. 0 Quote
neolit Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 Hej igen! Som det ser ut, så är den på Lower Field First. Och jag utforskade lite grann och tyvärr så såg jag inte att jag kunde ändra på det. Under tiden såg jag också att jag exporterade som NTSC, 29,97 frames/second. Nu vet jag inte om detta också har haft påverkan till att det har blivit så.?? Eller vad tycker du nu vidare? 0 Quote
neolit Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 Nu ser det ut som att jag hittade vart jag skulle ändra på det Ska se om det fungerar ha det gött och tack 0 Quote
Recommended Posts