Herne Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 Ja har haft lite problem med vegas 5. När ja sätter en video ja själv har tagit kommer det inget video spår, bara ljudet. Och hur kan man sätta text på bild/video (ex. subtitles). //edit: Gjort en bättre förklaring 0 Quote
tomgrejs Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 förstod inte din fråga riktigt. du har ljud i tidslinjen men ingen bild? dyker det upp ett spår för bilden eller blir det bara ingen i preview rutan? är det fall 1. skapa både ett bild och ett ljudspår i tidslinjen och dra in igen. då blir det både bild och ljud. är det fall två. tryck på en av menyerna längst upp som heter visa eller view sen på video preview eller tryck alt+4. var det inget av de två felen får du nog skriva ner lite tudligare hur du menar att det inte blir någon bild. subtitles och text lägger du på genom att högerklikca på ett bildspår och sen välja insert text. 0 Quote
Herne Posted November 12, 2005 Author Posted November 12, 2005 Tack. När jag sätter en självtagen video kommer det bara ett ljudspår. Inget videospår. Hoppas ni förstår nu. O det finns inget insert text. 0 Quote
Bjoern Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Så var det för mig en gång, sen installera jag lite codecs så funkade det.... du behöver codecs för att kunna visa video filerna Testa att ladda ner ett codec pack typ som det här: http://www.free-codecs.com/Codec_Pack_All_in_1_download.htm 0 Quote
ymmit Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Va är codecs å vad ska man göra när man laddat ner de? 0 Quote
Bjoern Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Jag är inte så insatt i hur codecs funkar men... Codecs komprimerar video filen eller audio filen med olika kvalite beroende på olika codecs. Det finns video codecs och det finns audio codecs... video codecs behövs om du vill kunna öppna och använda olika videofiler... Om du har något videoklipp som du vill öppna men som inte går att visa, eller att det bara kommer musik, så är problemet det att den som gjort klippet har renderat med ett speciellt video codec som t.ex. Xvid. och du har inte den codecen som han renderade med (Xvid). Då är det bara att ladda ner någon Xvid codec från internet och sen bör det funka. Om du har ett videoklipp och du bara ser bilden men inte hör ljudet, så brukar det bero på att han som renderat, använt en speciell codec för ljudet (audio codec) för att uppnå en viss kvalite på ljudet. En audio codec kan t.ex. "Lame mp3 encoder". Man gör samma sak laddar ner audio codecs och ljudet bör funka sen. 0 Quote
tomgrejs Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 men om du gör ett bildspår då? blir det fortfarande ingen bild? jag kan aldrig tro att man ska behöva ladda hem en codec för att ett program ska fungera. gå tillbaka till affärn där du köpte programmet och säg att det itne fungerar, så kanske du kan få ett nytt exemplar, eller så kanske de vet hur man ska göra för att få det å fungera. 0 Quote
Bjoern Posted November 13, 2005 Posted November 13, 2005 Det är inte fel på programmet! För om han nu hade ett klipp som han skulle "dra in" så fick han bara ljudspåret, det betyder alltså att han inte hade den video codec som behövs men han hade den rätta ljud codecen. Så då visas bara ljudspåret, för den känner inte igen video typen.. ! antingen är felet det ovanstående, eller så är det väl ett annat fel med kameran?, dv sladden?, inställningar i "capture video"?... det skadar inte att testa det här med codecs först och se om det var det felet... hej 0 Quote
Recommended Posts