Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har Premiere Pro 1,5 och vill lägga ut film ca. 3-5 min på nätet till både modem användare och till bredbandsanvändare.

Hur ställer jag in detta i Premiere? Vart går jag? vilka inställningar ska det vara? Jag är nybörjare så ta det varligt med språket är ni snälla.

En sak till.... när jag klipper ihop filmen och trycker på mellanslagtangenten för att se filmen hackar den sig fram... irreterande... jag har en utmärkt dator så det ska inte vara felet.... måste vara någon inställning. Någon?

Tack på förhand.

P.s Lägger ut en länk på ett första försök till film, tänk på att jag bara klippt ihop något snabbt nu.

Det är mest för att visa hur det blir nu för mig.

Vet att den är påtok för stor!!

Lägger även ut inställningarna som en print screen.

Ni får säga vad som ska göras bättre och vad jag gör för att den ska bli behaglig att ladda ner och titta på för andra.

Det blir ju ränder och det vill jag inte ha.

http://www.shd.se/bodil.htm

Posted

28 MB för en film på 3-5 minuter är nog inget att oroa sig för men för modemanvändare så kanske de är lite mycke.

när du har gått in på export movie klickar du på settings för att ställa in format och kvalitet. under general väljer du format. ".wmv" som du hade på din uppladade film är bra om du vill ha tydlig bild och som inte tar så mycket plats.

sen klickar du på video för att få ställa in kvaliteten på din film så de är där du får ändra för att få en mindre fil.

när de gäller problemet med att filmen hackar så beror de troligen på att du inte har renderat den för när du lägger in massa effekter och övergångar så bildas ju nya bilder i filmen och när du förhandsgranskar filmen så måste programet bygga upp dessa nya bilder medan filmen spelas. men när du renderar filmen så läggs de nya materialet på datorn.

du renderar filmen genom att trycka på Enter/Retur på tangentbordet eller gå in på Sequence > Render Work Area.

det kan ta lång tid att rendera om du har mycke avancerade effekter!!

om du inte orkar rendera de nya du gjort varje gång du lägger in en ny effekt/övergång så kan du ju ändra upplösningen och kvaliten på förhandsgranskingen också genom att högerklicka i den rutan

lycka till ;)

Posted

på inställningarna ...snälla det blir så mycket enklare för mig att se då....

Tack för de andra tipsen... jag har böjat rendera nu...

hur får jag bort ränderna i filmen?

Det måste ju ha med kvaliten att göra...

Posted

ränderna måste vara interlacingen... sök runt lite på forumet då just interlacing är ett problem som de allra flesta kämpar emot... filmlook kan vara ett alternativt sökkriterium, men då får du med en massa om colortiming/correction...

Posted

och från början brottas med denna film... den kom på en DVD som var inspelad från en inspelningsbar dvd.. ...och där började problemen...Premiere kände inte igen formatet och kunde inte öppna filen. Men efter många om och men var det så enkelt som att byta namn på VOB filen och sedan funkade den att ta in i Premiere...ibland är det för enkelt....

Efer det har inte denna film gjort något annat än att försöka jävlas med mig.. och står och skrattar bakom ryggen på mig hela tiden...

Men skam den som ger sig .... jag lär mig massor av detta....

Nu ska jag lära mig om interlacingen vad nu detta är...//Tackar

Posted

[citat=SWE Horse Design]hur får jag bort ränderna i filmen?[/citat]

I Adobe Media Encoder, sätt en bock i Post Encoding Tasks och lägg till Deinterlace.

Under Summary kan du även klicka på Audiences. Där finns tonvis med inställningar att ändra på. Det finns massor av alternativ och genom att tex välja något ur Add Audience så kan du dra ner på storleken mycket.

På den film jag laddade ner så tonas filmen ner vid 3.47 medans filmen fortsätter till 4.15. Att se till att filmen slutar på tex 3.50 drar ner storleken på filen.

Längst ned till höger i Adobe Media Encoder få du en ungefärlig storlek/sekund av den fil du skapar. Summan är ungefärlig och kan skilja lite från den exporterade filen, men ger iaf en god vägledning.

[citat=SWE Horse Design]...den kom på en DVD som var inspelad från en inspelningsbar dvd.. ...och där började problemen...[/citat]

Premiere Pro är inte gjort för att redigera mpeg, det är därför det hackar och djävlas med dig. Det finns en plug-in från MainConcept (MainConcept MPEG Pro 1.06) som hjälper till men redigering av mpeg med MainConcept MPEG Pro 1.06 är ändå en jobbig historia...

Posted

[citat=SWE Horse Design]och vad ska jag välja mellan Enire sequense eller work area??[/citat]

Det beror på, har du film som sträcker sig över hela Sequencen så väljer du Entire Seuquence, vill du utesluta del av materialet på din Sequence väljer du Work Area, efter att du ställt in Work Area över det material du vill ha med.

Hur du än gör, se till att tona ner musiken också. :)

Posted

[citat=SWE Horse Design]Men sedan då förstår inte riktigt vad du menar... med work area ... etc. känner mig genast blond...*ler*[/citat]

I Premiere Pro, tryck på F1 och sök efter Previewing at the project's full frame rate samt efter Moving around in the Timeline window. Där beskrivs vad Work Area Bar är och hur den används.

Posted

ska kika även på detta.

[citat=Rogge][citat=SWE Horse Design]Men sedan då förstår inte riktigt vad du menar... med work area ... etc. känner mig genast blond...*ler*[/citat]

I Premiere Pro, tryck på F1 och sök efter Previewing at the project's full frame rate samt efter Moving around in the Timeline window. Där beskrivs vad Work Area Bar är och hur den används.[/citat]