Behringer Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 Jag är en tolvårig tjej som vill veta hur man ska få väldigt bra ljud, eftersom det är nästan det viktigaste i en film! Och ska snart dessutom spela in en! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted October 14, 2005 Share Posted October 14, 2005 Det är bra att du prioriterar ljudet, har stött på alltför många som inte gör det. Du får berätta lite grand förutsättningarna runt omkring din film, vill man ha "väldigt bra ljud" i mina öron så kostar det ganska mycket pengar i utrustning men även i att ha folk som kan ta upp ljudet på ett bra sätt. Men man får ju sätta ribban på en nivå som är möjlig med tanke på omständigheterna. Mitt första tips till dig är att använd inte miken på kameran, utan ha en separat mik på ett spö som du låter någon hålla. Ha miken så nära ljudkällan som möjligt och var noga med att spela in ljudet på lagom volym, inte för högt för då distar det och låter jätteilla. Och inte för lågt för då får du väldigt dåligt "signal - brus förhållande". Dvs du måste höja i efterbearbetningen och då får du även med allt annat surr å brus. Spela in på så hög nivå som möjligt utan att det slår över 0dB. Edit: Ditt nick...Behringer, hur kom det sig att du tog det? Behringer tillverkar ju inte värstingprylarna direkt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 använd dolda myggor. Myggor är små mikrofoner som man brukar använda när man inte kan använda boom med mick på... Ofta trådlösa, men finns även som spelar in direkt på DAT eller MD. C. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 [citat=Behringer]Jag är en tolvårig tjej som vill veta hur man ska få väldigt bra ljud, eftersom det är nästan det viktigaste i en film! Och ska snart dessutom spela in en![/citat] Det visar sig vad man kan, att man är man eller kvinna ung eller gammal spelar ingen roll. Du kommer att få den respekt du är värd! Ljud... så klart kan det bli hur dyrt som helst att få en bra ljudbild. Jag har besökt ljudstudion hos Film i väst. Vad som jag lärde mig där är att försök att få upp ett bra och rent, utan brus, dialog ljud. Allt annat ska i princip efterkonstrueras. Det finns CD skivor med miljöljud att köpa. Sedan ska man ju ha någon bra musik till filmen och då finns det också där fria musikstycken eller lopar man kan sätta ihop själv i ex GarageBand eller Sony Acid eller liknande. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 När man tar ljud på en film där det finns tillräckligt med pengar för en bra efterbearbetning så gäller det som Stefan säger att försöka få bort så mycket som möjligt som inte är dialog. Generellt sett gäller detta även på låg- noll- budget. Men när jag tar ljud på en film där jag vet att man inte kommer göra ett fulltramp till filmen efteråt så försöker man ta det mesta med bom och du tar inte bort sådant som ändå inte stör i dialogen. Just för att få med sig så mycket gratistramp som möjligt. Sen får man ofta komplettera med tramp i efterhand ändå men man behöver inte göra alls lika mycket om man inte satsat på att ta bort mer än nödvändigt på inspelningsplats. Ofrivilliga atmosfärer tar man bort så gott det går, tex kyl/frys och fläktar som går. Har man tid så kan man ta vilda atmosfärer på stället efteråt med allt (eller det man vill ha) igång om man tror att det är nåt man kanske vill lägga på. Skillnaden är att då har du kontroll och kan höja å sänka atmosfären som du vill gentemot de andra ljuden. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 Jag skulle rekomendera att absolut inte köra med myggor, eftersom dom är svåra att rigga så det både blir bra närljud & minimalt med störljud, & att dom kan ställa till en hel del hyss om man har otur. Köp istället en billigare kondensatormick med full frekvensbredd, Röde NT3 är en mycket bra sådan, ett par bra hörlurar, kopplar in allt i kameran, & leker för fulla muggar. Det finns inget man lär sig så mycket av som att bara leka & testa sig fram. Utan nån direkt erfarenhet så är det svårt att ge speciellt mycket råd eftersom varje inspelning & utrustning skapar sina förutsättningar. Men att koncentrera dig på att få en ren dialog tyckte jag var ett bra råd! Du måste nämligen göra ett val. Antingen kan du ta ett halvdant ljud med både tramp & dialog, eller så skiter du i allt vad tramp & atmosfär heter (rekomenderas VARMT), gör allt sånt i posten, & får möjligheten att skapa ett riktigt schysst dialogljud istället! I övrigt måste jag tyvärr säga att det finns en viss orsak att en ljudtekniker kan tjäna som man gör, men om man bara anstränger sig så kan man komma långt :-) Just ja, bästa rådet rent konkret jag kan ge; var med på så många inspelningar du kan hitta, om så bara som gopher, & observera vad folk har för sig. Ingen teori i världen kan ensam mäta sig med praktik, speciellt inte i den här branchen :-) Good luck! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Behringer Posted October 19, 2005 Author Share Posted October 19, 2005 [citat=Luzer]Det är bra att du prioriterar ljudet, har stött på alltför många som inte gör det. Du får berätta lite grand förutsättningarna runt omkring din film, vill man ha "väldigt bra ljud" i mina öron så kostar det ganska mycket pengar i utrustning men även i att ha folk som kan ta upp ljudet på ett bra sätt. Men man får ju sätta ribban på en nivå som är möjlig med tanke på omständigheterna. Mitt första tips till dig är att använd inte miken på kameran, utan ha en separat mik på ett spö som du låter någon hålla. Ha miken så nära ljudkällan som möjligt och var noga med att spela in ljudet på lagom volym, inte för högt för då distar det och låter jätteilla. Och inte för lågt för då får du väldigt dåligt "signal - brus förhållande". Dvs du måste höja i efterbearbetningen och då får du även med allt annat surr å brus. Spela in på så hög nivå som möjligt utan att det slår över 0dB. Edit: Ditt nick...Behringer, hur kom det sig att du tog det? Behringer tillverkar ju inte värstingprylarna direkt...[/citat] joo du Luzer, varför jag kom på namnet behringer... jag vet att det inte äe direkt super bra lr så... men jag har en elgitarr med det märket! och kom inte på nåt bättre ;) näe vi hade faktiskt inte tänkt använda mick via kameran tack så mkt för tipsen ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Behringerprylar är inte fy skam! I praktiken alla studios jag jobbat i eller med har haft en laddning av deras prylar, & det av en god orsak! Har själv bla kompressorer, mick-amp:ar, patchbays & lite sånt därifrån, & är mycket nöjd. Visst, det låter inte DBX 160 av kompressorerna kanske, men det är å andra sidan absolut inte vad jag vill ha ut av just dom heller. Märkt att framför allt Composer är grymt spridd. Sen har dom iof gjort en del mindre lyckade prylar, men som med allt annat så gäller det att vara kritisk & inte köpa (eller strunta i) bara för namnet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts