Jump to content

en idé

chaboo

Recommended Posts

Idén är lite tunn tycker jag. (I alla fall frö långfilm.)

Men inte värd att sågas.

Arbneta vidare på det. Ställ dig vissa frågor.

Varför väljer Patrik att berätta för Johanna?

Hur håller han sig samtidigt "utanför"?

Hur får de så bra "kontakt"?

Hur ses de igen den 2:a gången? (samma ställe är för mig uteslutet.)

Varför ska dessa saker smugglas in i Sverige?

Hur får Johanna nys på det?

Osv.

Lägg in så du får ett klart och tydligt motiv till varför Patrik inte vill vara med i legionen längre.

Arbeta, mer mer mer.

Så kan det nog bli något bra.

I vilken längd det blir får man väl se sen. Håller inte manus för en långfilm så gör det inte.

Det är också ytterst svårt att både filma en långfilm och få den "såld" till tex. SF och så.

men det är klart... man ska ha visioner! Så kämpa på!

Ja jag har en massa saker kvar i mina tankar som ska in där med, men detta är mitt första försök att skriva ett manus så jag erkänner att jag har vissa problem.

Tack för ditt inlägg jag ska försöka att få in allt men detta är mer det stora hela och inte nån detaljerad "riktig" synopsis, fast det är nog bara jag som sitter med mina tankar som ser allt tyvärr.

Finns det nån som är bra på manus och vill vara delaktig eller ta över och ha mig vid sidan om så hör av er.

Jo kan ju bli lite svårt för andra att veta hur hela historian ska vara om det inte är mer detaljerat ;)

Men bara du har de där frågeställningarna i huvudet så är det bra.

Det måste man alltid. man måste ställa sig egan frågor om varför en karaktär gör si eller så och varför man skriver med det här och inte det där...

Frågor... frågor och frågor. :)

Viktigast är självklart att du själv vet var du ska någonstans.

Om du har lite frågor över manusskrivning så läs voodoos filmskola.

Du kan också låna någon bok. Jag har börjat läsa lite ur "Att skriva för film" av Kjell Sundstedt. Den finns nog att låna på bibliotek, hör i informationen. Där tas upp från idé till färdigt manus.

Men jag råder dig inte till att läsa någon slags manuskrivarkurs som kostar pengar så länge du är nybörjare.

dessutom om du inte är riktigt säker på ditt manusskrivande så gör inte en för stor grej av det.

Skriv och se var det leder. blir det bara ett manus på 40 sidor så blir det bara 40 sidor. Man kan inte tvinga på sig mera.

Jag skrev mitt första manus när jag gick i sjuan. Det blev 90 sidor, men var totalt kasst och har sedan dess bara samlat damm i någon låda.

Men din idé kan ha något bra och är synd att slänga bort. Så tänk efter, ta det lungt och skriv inte mer än vad nöden kräver.

Jag står gärna till förfogande för att hjälpa till lite, men har tyvärr inte tid att lägga ner så mycket energi på att skriva manuset.

men tips och råd kan jag alltid ge. ;)

Lycka till!