Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns det nån hårdvaruaccelereringsstandard (långt ort) till redigeringsprogram på pc? Så att ett redigeringskort kan snabba upp redigeringen och renderingen? Ungefär som ASIO till musik? Vad är annars meningen med att köpa redigeringskort, är det bara att kunna ta in video analogt?

/Martin

Posted

Ett videokort avlastar CPU:n från att köra upp till okomprimerad video. En normal CPU klarar att spela DV (3,5MB/sek) utan problem. Okomprimerad video är 20-35MB/sek och kräver hårdvaruavlastning för att ljud och bild skall köras i synk i rätt bildhastighet och utan drop frames.

När jag säger videokort menar jag inte ett grafikkort. Ett videokort levererar CCIR 601 PAL i 50Hz. Det gör inte grafikkort.

Ett videokort börjar på 10 000:- och slutar kring 120 000:-. För Mac är det billigaste videokortet DeckLink Pro som kostar 10 000:-. Det billigaste PC-kortet jag hittat är Targa som kostar 35 000:-. DeckLink har PC-drivrutiner men dessa ger bara After Effects previews i dagsläget.

Sedan finns det PCI-kort som avlastar en del RT-effekter i DV-strömmar. Men dessa är enligt min mening ganska oanvändbara och onödigt dyra eftersom man inte får ut mer kvalitét än DV (komprimerat 5:1). De kort jag beskrev är 1:1.