Neo Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Tjena alla glada, och kloka film freaks på voodoo Film. Jag har ett litet problem. Jag har skrivit ett manus till en väldigt udda film, en film som är en typ av komedi, som utspelar sig i en sci.fi miljö. Nu är de så att jag har fått avslag från 8 bolag. 2 bolag som har läst manuset och tyckte att den inte var tillräckligt intresseant och de andra bolaget förstod den inte. De övriga bolagen läste bara en synopsis och var inte intresserade. Nu vänder jag mig till er och frågar er vad just du tycker. Men jag vill varna er som älskar drama att detta är då inget för er. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 2, 2005 Share Posted October 2, 2005 Gillar galen kul SF, läser gärna, men var är manuset? C. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neo Posted October 3, 2005 Author Share Posted October 3, 2005 [citat=DanyaelX]Gillar galen kul SF, läser gärna, men var är manuset? C.[/citat] de ska ha kommit med de första inlägget, hoppas de kommer med numanus.rar 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted October 3, 2005 Share Posted October 3, 2005 Läst ditt manus nu. 1. Wiz är ett registrerat varumärke som tillhör ett serietidningsförlag, ditt WizCorp kan få problem, bara en tanke. 2. låt dialogen bestämma hur vi uppfattar karaktärerna. Vill minnas att det är ett av riktlinjerna i manusskolan som finns här på VoodooFilm Forum. 3. Om du har bestämt exakt hur karaktärerna ska vara och hur de ser ut så skriv ner det som ett appendix, och kalla det för karaktärsbeskrivningar. Att Julie ser ut som Monroe är totalt ointressant, kanske se en potentiell regisör henne som en Betty Paige eller Ally Bagget etc... 4. Om hon talar med lolita röst eller inte är upp till regisören att bestäma i sammarbete med skådespelaren som kommer at tolka rollen. Orkar inte läsa igenom alla 131 sidorna, men jag har märkt att du har kvar "novell och roman skrivar stilen" som alla har när de skriver manus för första gången. Kondensera bort allt som inte är absolut nödvändigt och kolla in mausskolans tipps för hur ett mansu ska se ut. Grejen är att man ska kunna skumma igenom ett manus första 5-10 sidor ganska snabbt för att få en känsla av hur karaktärer och kulturen är i filmen. Det visuella sköter regisören och fotografen i sin tolkning. manus är som regel ganska torftiga och tråkiga saker. Själv hatar jag att skriva manus, för jag vill hela tiden lägga till en massa som beskriver rent visuellt hur saker ser ut. Därför skriver jag inte manus utan låter andra göra det åt mig =) Om hela manuset är som de första fem sidorna så tror jag nog att du kan skära ner sidantalet till en tredjedel eller åtminstonde hälften. John Ford en amerikansk western reigssör (ja han gjorde annat oxså) spelade en gång en en film där en rad i mauset tog två veckor att spela in och en månad att förbereda. EXT. Daylight The indians storm the fortress Tog en månad att bygga fortet och två veckor att filma något som blev ca 10-20 min i filmen. Läs lite andra manus för att få en känsla av hur man ska skriva. Har här bifogat länken till en rätt känd films manus. http://www.imsdb.com/Movie%20Scripts/Matrix,%20The%20Script.html 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neo Posted October 4, 2005 Author Share Posted October 4, 2005 Hej hopp, kul för dina fina synpunkter, du är 23 år, som jag förstår, de du säger är väldigt kloka ord. Du säger själv att du inte har skrivit ett manus, så jag undrar ifall du har någon utbildning, inom att skriva manus, har du någonsin skrivit manus ?. För själva manus proccesen är ingen enkel grej att göra. Jag har redan fått igenom ett manus till en annan film, och vet ungefär hur regisörerna och producenterna tänker i Sverige. Det är kul att du hänger dig upp på detaljer så som Wizcorp, och att de står att hon ser ut som Monroe eller att hon pratar med lolita röst. Ett manus skrivs ut som en instrutionsbok, de manusförfattare som blir nominerade till en oscar eller guldbagge i Sverige, är de som skriver utförliga manus. Ju utförligare manuset är skrivet desto bättre förstår regisören filmen. Detta underlättar även jobbet för Fotografen. Det är ju oxå synd att du inte vill läsa manuset utan bara efter ca: 10 sidor som du då läst, har redan en kommentar att säga. Det jag vill veta är inte hur manuset är skrivet utan vad du och alla andra tycker om storyn. För ja tror inte att att du är någon typ av producent eller så som har "stor erfarenhet" från branschen". Tänk inte på detaljer tänk på själva storyn. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted October 5, 2005 Share Posted October 5, 2005 Tjena Neo! Jag kan på en gång säga att jag inte har några som helst kommentarer om själva historien, och till en början tänkte jag inte kommentera över huvud taget så att du slapp höra på mitt gnäll. Men sedan tänkte jag om. Du har trots allt skrivit ihop ett långfilmsmanus, vilket är en bedrift i sig, och du har rätt att veta varför jag inte har något säga. Enkelt uttryckt: jag kom inte igenom första sidan. Varför? Jo, för det första var det språkfelen - stavfel, grammatikfel och särskrivningar. Om du vill göra ett gott första intryck, så se till att fixa detta. Ärligt talat, jag får inte betalt för att läsa saker, och om jag skulle läsa allt jag blev ombedd att läsa så skulle det vara ett heltidsjobb, så därför läser jag bara första stycket och avgör sedan om det är värt besväret att läsa resten. I detta fall, liksom många andra, så var det inte det. Jag tycker att det är jobbigt att läsa dålig svenska, och så länge det inte är min plikt eller arbetsuppgift så har jag rätt att säga nej. Och varför säger jag detta? Jo, varken som privatperson, regissör, producent eller manusförfattare hade jag läst hela ditt manus, så varför skulle någon annan i samma position göra det? Min andra invändning mot den första sidan sammanfaller delvis med vad DanyaelX sade. Jag har inget emot fylliga beskrivningar och brukar snarare hävda att många amatörer, i synnerhet på detta forum, är på tok för rädda för att lägga in beskrivande detaljer, men när du beskriver saker som publiken omöjligen kan se, som hur smart någon är, så håller det inte. Det är helt enkelt dålig manusstil, och även om det inte hade varit för språkfelen så hade det räckt för att jag skulle lägga manuset åt sidan och läsa något annat istället. Okej, det här var inte vad du frågade efter, och du kan naturligtvis välja att fullständigt ignorera vad jag säger, eller skriva ett surt svar om du vill. Sanningen är förstås att det kvittar mig lika huruvida du bryr dig eller inte. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDA Posted October 5, 2005 Share Posted October 5, 2005 Även jag har bara skummat igenom manuset. Som du kanske börjar förstå så saknar det något när ingen av oss orkat läsa igenom det, varför skulle jag då se filmen? Jag håller med ovanstående talare i kritiken av ditt manus. Ska jag vara brutalt ärlig så har du inte ännu vad som krävs för att skriva ett bra långfilmsmanus. Mitt tips är att du försöker bemästra dramaturgi genom att skriva kortare manus, kort-och-novellfilm. Istället för att svara surt på DanyaelX inlägg borde du nog faktiskt lyssna. (Även om kritik är svår att ta till sig, man gör gärna en igelkott.) Det här må låta som svensk avundsjuka, men jag tvivlar starkt på att du vet hur regissörer och producenter i Sverige tänker. Jag vet att ett bolag ska producera ditt vampyrmanus, men de känns ju inte direkt som Memfis (http://www.masterfilm.com). Men, jag kan ju ha fel... Det du säger om utförliga manus skulle jag vilja påstå inte heller stämmer med verkligheten. Det är regissörens vision som ska fram inte din som manusförfattare. Du ska inte göra hans eller DP´ns jobb. Jaja, precis som Jakob säger så får du ta det som du vill. Avslutningsvis, starkt jobbat att knåpa ihop ett helt manus. Väldigt många kommer aldrig ens så långt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts