Norbert Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 Hur gör man en helt vanlig image matte på miniDV filmat i äkta widescreen? Jag ska alltså göra en enkel matte där jag delar bilden på två med hjälp av en svart och vit bild. Det brukade alltid fungera bra när jag filmade med digitalkameran förr i tiden, men det verkar var något lurt med DV. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara resultatet men bilden delas inte i två, den delas snarare i tre. Längst till vänster i bild syns det övre videolagret, någonstans närmare mitten syns en bred rand från det undre videolagret och resten av bilden till höger visar också det övre videolagret. Det ska egentligen vara så att det övre lagret syns på halva bilden och det undre lagret syns på den andra halvan av bilden. Ja, ni som pysslar med image matte förstår nog vad jag yrar om. :P P.S. Det är Premiere 6.0 vi snackar om. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted September 29, 2005 Share Posted September 29, 2005 Är det någon slags split-screen du menar? eller vill du efterhärma det där matting-tekniken man kunde göra med gamla filmkameror (ej video): Dubbelexponering men att välja ut vart exponeringen skall göras genom att först hålla den oexponerad med hjälp av svart och sedan exponera igen med allt annat svart? vilket också väl är en slags splitscreen. hur som helst, det borde väl inte vara så svårt med premiere att göra splitscreen/importera en bild som fungerar som matting. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norbert Posted September 29, 2005 Author Share Posted September 29, 2005 Rätt, det är split screen jag är ute efter. Jag testade lite igår och det går utmärkt att göra det på material som jag filmar med min gamla Olympus digitalkamera, alltså en MOV-fil. Så fort jag ska göra det på DV så blir det kaos dock. Jag provade till och med att exportera avsnittet till okomprimerad AVI, men det hjälpte inte ett dugg. Så det verkar vara formatet som det är problem med, men ändå inte. Jag ser inget mönster. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts