Jump to content

Bi-effekt av filter. Varför?

ljudfjollan
 Share

Recommended Posts

Hej filmfreaks!

Vi har skaffat gråfilter (ND) till vår DV kamera (Panasonic 3CCD NV 400) för att försöka få kortare skärpedjup.

Precis som jag trodde och som några här på Voodoo klargjort, blev det knappt en märkbar skillnad. Detta är inte så lätt att få till med DV. Det bästa var givetvis att filma på avstånd och zooma in så mkt som möjligt - en klar skillnad i skärpedjupet.

MEN - en bieffekt av dessa filter (2 st med styrka 4) var att det blev mjukare kontrast och varmare färger.

En markant skillnad!

Mer som film.

Det blev snyggt faktiskt men för mig är detta lite konstigt.

Två filter kanske gör att kontrasten blir sämre helt enkelt - eller?

Men varför blir det varmare färger?

Jag tror inte att det beror på att kameran börjar kompensera bilden - vi filmade utomhus i ganska starkt solljus.

Bilden bedömde vi i en bra 36-tums Panasonic TV.

Någon som har koll på detta, eller teorier?

Effekten blev så snygg att jag blev lite sugen på att utforka ngt slags (mkt svagt) softfilter då DV kamrean känns för kontrastrik.

Några tips?

En halvvild gissning.Kan det du upplever som positivt nämligen mindre kontrast bero på någon optisk defekt när du bygger på med två förvisso neutrala filter.Flare(disighet) som beror på ljus som kommer snett in mot frontglaset.Kompenseras med motljusskydd?!Disighet även med solen i ryggen?

Gjorde en slagning på nd-filter +warming och fann att "gradually(split) nd-filter could warming the sky" vilket jag inte kunde förstå.

Eller om det är något knäppt med vitbalanseringen?

sannolikt ökades exponeringstiden om du körde i autoläge. då blir det skönare bild. plus att de flesta filter tar bort uv vilket också ger bättre färger och kontrast utomhus. skaffa ett uv-filter om du inte vill ha nd-effekten med ändå samma look. och så håller jag med om att det absolut kan vara så att bilden helt enkelt blivit lite sämre vilket oftast gör att den ser bättre ut. ;-)

/mattias