frehåk Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Hej! Undrar över följande: AVI-är det bara ett format som används så länge man jobbar med råmaterial i datorn? Jag har hittills alltid sparat ner filmen i AVI-format på DVD-skiva för uppspelning. Är det fel eller? Ska jag kanske spara ner filmen i mpg2-format i stället? Varför i sådanafall? Är inte mpg2 ett sämre/mera komprimerat format än AVI? Tacksam för förtydligande i detta! /F. 0 Quote
frehåk Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 Ska kanske tillägga att jag redigerar i Adobe Premiere pro 1.0! /F. 0 Quote
Black Star Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 AVI och MPEG är väll två helt olika format? AVI är giggantiskt stort, men man får väldigt bra bild kvalitet. MPEG däremot är mycket mindre men samtidigt så blir bild kvaliteten mycket sämre! Om du vill ha en AVI fil mindre så kan du testa med att sänka bitraten. Vet dock inte hur man gör det i "Adobe Primiere" pga att jag inte använder det programet. 0 Quote
Pehrbau Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Hej! AVI är ett paketeringsformat som kan innehålla flera olika kodningar t ex Microsoft AVI, Canopus AVI m fl. DV (och DVCAM) har en kompression av fem gånger. MPEG 2 är ett format som mest används för distrubition. Kompressionen är mycket högre och uppnås genom att man använder ett antal referensbilder och mellan dem bara överför skillnaden i bildernas innehåll. Om man vill klippa i en sådan bildström måste man hålla reda exakt på var referensbilderna ligger. Klipper man mellan två referensbilder så kan man inte återskapa de mellanliggande bilderna fram till nästa referensbild. Den kvalitet man kan få med MPEG2 bestäms av flera faktorer som kan ställas in innan man startar beräkningsprocessen. Med optimerad inställning kan man få så bra bildkvalitet att det knappt går att se skillnad mot källmaterialet dvs DV-filen. Det finns andra format som har ännu bättre kvalitetsmöjligheter än DV t ex Digibeta som använder en kompression av 3 ggr om jag minns rätt. Kvaliteten bestäms i första hand av kameran och dess objektiv CCD/3-CCD och elektronik men begränsas av den kompression som används. 0 Quote
Recommended Posts