Jockzon Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 Jag vet inte vad det är för fel, för det har aldrig hänt förut, men efter 8 sekunder (i ett PAL widescreen project) börjar premiere hoppa över massa rutor (dropped frames). Någon som känner till varför det kan hända, för jag börjar bli sur på att ett så bra program börjar djävlas med mig. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter R Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 Använder du separat HD till dina filer eller ligger de på samma som ditt system? Kör man inte separata HD kan de ge den effekten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jockzon Posted September 10, 2005 Author Share Posted September 10, 2005 Provade att köra C: och då gick allt bra, synd bara att den inte är tillräckligt stor =/ men det konstiga är att det fungerade förr med min externa hdd, aja, bra att det inte var kameran det var fel på. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polytrop Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 [citat=Jockzon] "...men det konstiga är att det fungerade förr med min externa hdd.." Att det funkade "förr" kan bero på att disken (HD:n) då inte var fragmenterad. När man lagrat och raderat filer på HD:n en tid hackas det lediga utrymmet upp. En ny fil kan då inte lagras i en följd på en sammanhängande yta utan delas upp och sprids ut på lediga HD-snuttar. Då tar det längre tid för systemet att hitta, läsa och visa din film och du riskerar att få frame drops. Några tips: Låt dina filmprojekt få en egen stor separat intern HD (1500-2500 SEK). (En extern HD har lägre överföringshasighet, men funkar t ex för transport av filer till annan dator). När du är klar med ett projekt, för över de vitala filerna till DVD och radera dem och resten/skräpet från HD:n. (Adobe PP har en utmärkt "Trim project"-funktion som samlar de filer du verkligen änvänt i slutversionen "under en hatt", i en katalog/mapp på HD:n Från den mappen kan du sen enkelt köra en backup till DVD eller annat medium.) När du rensat HD:n, kör datorns defragmenterings-program, kan ta flera timmar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts