Jump to content

Vad är den stora skillnaden mellan ALAM och EffectsLab

Stefan_holst

Recommended Posts

Jag har lekt lite med Alam-DV 2. Jag tycker att det är enkelt med de färdiga effekterna. Det ger ju inte lika mycket friheter som AE, men enkelt som sagt, om det duger med de färdiga effekerna, det går ju fort att producera också.

Nu undrar jag om det går att installera EffectsLab utan att Alam ersätts?

Vilka är fördelarna med EffectsLab jämfört med Alam?

Finns det fler möjliheter vid rendering?

Blir renderingen bättre när det gäller färg kvalite på bakgrundsbilden?

Går renderingen snabbare?

Många frågor som jag önskar svar på av någon som använt båda programmen!

[citat=Stefan_holst]Jag har lekt lite med Alam-DV 2. Jag tycker att det är enkelt med de färdiga effekterna. Det ger ju inte lika mycket friheter som AE, men enkelt som sagt, om det duger med de färdiga effekerna, det går ju fort att producera också.

Många frågor som jag önskar svar på av någon som använt båda programmen![/citat]

EffectsLab ersätter INTE Alam-DV 2, för svar på dom andra frågorna tror jag det finns ett demo på hemsidan. :) Andvänder inte programmen längre, men i EL är det massor utav mer inställnings möjligheter.

[citat=Stefan_holst]Jag har lekt lite med Alam-DV 2. Jag tycker att det är enkelt med de färdiga effekterna. Det ger ju inte lika mycket friheter som AE, men enkelt som sagt, om det duger med de färdiga effekerna, det går ju fort att producera också.

Många frågor som jag önskar svar på av någon som använt båda programmen![/citat]

Effectslab är ett helt nytt program som verkligen är långt mycket bättre än AlamDV2. De viktigaste skillnaderna är att renderingen inte längre görs m.h.a. "screen capture", även alla effekter renderas fram ist. f. att de består att fasta bildobjekt, samt stöd för 16:9-format. P.g.a. detta finns det, som Mr.B säger, massor av fler inställningar och möjligheter.

Ungefär som att gå från MS Paint till Photoshop. ;)

[citat=Stefan_holst]Tack för bra svar. Finns det fortfarande möjlighet att använda färdiga effekter och i så fall de man samlat på sig från Alam DV2?

Om man inte kan använda Alam effekter följer det med färdiga effekter i demot?

(Jag är lite allergisk mot att installera och avinstallera program i onödan)[/citat]

Det följer med två effekter i demot och de är de enda som finns än så länge (det rör sig fortfarande om en previewversion). P.g.a. alla inställningar för dem går de dock att använda de två till många saker.

Plug-ins från AlamDV2 måste först konverteras (av någon som kan), de funkar inte direkt i EffectsLab.

http://fxhome.com finns en bra community där man kan hitta/få snabba svar och massor av programinfo.