Tess Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 Vet någon hur man enkelt får in material från en dvd skiva in i Final Cut Pro? Kan man ändra inställningar i Log and Capture så att programet inte letar efter information från Fire wire kabeln (alltså från kameran) utan istället kan spela upp dvd:n direkt in i programet. tess 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krockis Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 Du får nog konvertera mpeg2(vob) från DVD till en DV.avi fil och sen öppna den i final cut pro. Så hade jag nog gjort. Jag konventerar i Canopus procoder 2...ha d 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Harringer Posted September 7, 2005 Share Posted September 7, 2005 [citat=krockis]Du får nog konvertera mpeg2(vob) från DVD till en DV.avi fil och sen öppna den i final cut pro. Så hade jag nog gjort. Jag konventerar i Canopus procoder 2...ha d[/citat] Nje... inte på mac väl. Gå in på "www.versiontracker.com" och sök på "ffmpeg". Ladda ner programmet och installera. När du startar programmmet, kommer det be dig ladda ner ett par filer till. Följ bara anvisningarna och placera filerna där de skall ligga. Sedan kan du köra programmet. Dra "VIDEO_TS" mappen från DVD:n till den vänstra rutan. Klicka på den högra rutan och välj DV. Sedan klickar du bara submit (eller vad det nu står - encode kanske) - längst ner till höger - och voila, DVD:n konverteras till DV. VILL FFMPEG INTE TA EMOT VIDEO_TS MAPPEN FÅR DU DRA EN AV .VOB FILERNA TILL FFMPEG ISTÄLLET (.vob filerna ligger i video_ts mappen). De är numrerade 1, 2, 3 osv. Kolla på varje fil med programmet "VLC" (kan laddas ner från versiontracker också) till du hittar rätt film. OBS, OBS, OBS! Kommersiella DVDer får inte kopieras och ovanstående fungerar bara på eget brända DVDer utan copyrightmaterial. För att rippa en kommersiell DVD på MAC får du använda andra program, som jag inte berättar om här. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tess Posted September 12, 2005 Author Share Posted September 12, 2005 Tack för hjälpen =) Ska prova det där så snabbt jag har tid över och jag håller verkligen tummarna för att det fungerar /Tess 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjg Posted September 25, 2005 Share Posted September 25, 2005 Cinematize tycker jag är ett utmärkt program. Man kan sätta inpunkt och utpunkt på det man vill tanka ner på HD från DVD - man kan alltså välja ut snuttarna man vill ha utan att behöva grabba hela DVD:n. Man väljer också vilket format man vill ha det i. Väljer man högsta DV-kvaliteten och originalmaterialet på DVD:n är bra - så har man en kvalitet som är värt att jobba vidare med i redigeringsprogrammet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts