Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag ska göra relativt enkla animationer till film. Har ingen direkt erfarenhet av detta tidigare.

Jag behöver hjälp med tips om program. Något som ger bra kvallitet och är möjligt att spara ner som mpeg.

Har fått tips om director, flash och adobe after effect. Men lyckas inte på något vis spara ner mina grejer som mpeg. I ett konventerings program förlorar jag väl mycket kvalitet?

Posted

hur mycket du förlorar om du konverterar beror ju helt på vilket format du konverterar till, upplösningen, bithastighet osv.

använd sökfunktionen så kan du nog hitta en hel del om konvertering och animationsprogram!!

Posted

Med animationer, menar du då 3d eller 2d?

för 3d så får du ta en titt på bryce, eller 3dstudio max, eller liknande (ingen erfarenhet själv)

2d är väl program som Flash mer lämpat för... kolla även in monkeyjam om du bara vill göra så kallade pencil-tests. den duger för mer också, men det är nog det snabbaste program för sånt jag har hittat.

allt beror på vad du vill animera och hur det ska se ut. Om du ska använda flash så kan det vara till stor hjälp att lära sig skillnaden mellan pixelgrafik och vektor, eftersom det är inte alldeles lätt att integrera flashfiler i filmer... (vad jag vet, jag har inte försökt så mycket själv)

• 3 years later...