Filip Posted June 4, 2003 Posted June 4, 2003 Tjena jag undrar hur man får en text att röra sig efter en speciell sak på filmen bakom. Effekten används i ICAs reklamer och jag diggar den. Finns det nått enkelt sätt i premiere eller AE? 0 Quote
schönis Posted June 4, 2003 Posted June 4, 2003 http://www.wrigleyvideo.com/videotutorial/tutorials.htm och ladda hem filen blur tutorial... där är exakt samma princip som du använder i ICA reklamen... gör samma som i den fast med text istället för blur... 0 Quote
roger_74 Posted June 4, 2003 Posted June 4, 2003 Öh, jag tvivlar på att man gör det så manuellt. Man tar säkert hjälp av motion-tracking. 0 Quote
schönis Posted June 4, 2003 Posted June 4, 2003 Men de e ju rätt enkelt att göra det i Premiere.... Det finns nog ingen plugin eller program som klarar det. Och i så fall måste man ha en utgångspunkt på föremålet som texten ska följa efter. Då måste man ju tracka den me... onödigt..... för om det är en jämn rörelse så är det enkelt... men det blir inga problem.. det går snabbt att göra det manuellt.. testat själv.... 0 Quote
roger_74 Posted June 4, 2003 Posted June 4, 2003 Visst går det göra det på det viset. Men det kommer inte se lika bra ut som i ICA-reklamen. Motiontracking-verktyg behöver ofta ingen enskild särskild punkt. De kan själva bedöma ganska bra utifrån flera punkter som programmet själv väljer ut. Commotion t.ex. Sen räcker det ju inte att bara flytta texten, en viktig del är motionblur också. Utan det ser det inte naturligt ut. 0 Quote
schönis Posted June 5, 2003 Posted June 5, 2003 ja de e iof sig klart. m,en man måste ha väldigt bra kontrast skillnader för att det ska fungera.... 0 Quote
Filip Posted June 6, 2003 Author Posted June 6, 2003 Jag hade tänkt att få texten att följa en person så det blir nog svårt att göra manuellt. Kan man använda sig av motion-tracking i premiere? 0 Quote
schönis Posted June 6, 2003 Posted June 6, 2003 ja det ska man kunna,... men vet ej hur... men det finns i premiere 0 Quote
schönis Posted June 6, 2003 Posted June 6, 2003 By the way.... Ica reklamen är ju för komersiellt bruk som kommer visas över hela sverige i alla möjliga TV-kanaler. För att få det absolut bästa Resultatet så är det att göra allt manuellt. och jag antar att de vill ha en bra reklam och lagt ut en hyffsat stor budget mm. SÅ jag tror att de har hållt på frame för frame. Det tar sin Tid men det blir suveränt. "För att göra något riktigt bra, krävs tid". 0 Quote
street Posted June 12, 2003 Posted June 12, 2003 jag tror knappast att de har gjort det frame för frame i ica reklamen ....har man riktigt bra motion capture så går det göra utan....det har nog andra program än after f/x och premier antagligen 0 Quote
Filip Posted June 12, 2003 Author Posted June 12, 2003 Okej men om jag vill använda premiere eller AE, vet någon om det finns något motion-tracking verktyg, även om det kanske inte blir lika snyggt som ICA. Kanske nåt plug-in eller liknande.... 0 Quote
roger_74 Posted June 12, 2003 Posted June 12, 2003 Om det är After Effects Production Bundle du har så ingår en Tracker/Stabilizer, kolla i hjälpen. 0 Quote
Kranen Posted November 30, 2007 Posted November 30, 2007 Jag tror att de har använt sig av 2d3 Boujou.. 0 Quote
frasimmat Posted December 5, 2007 Posted December 5, 2007 Det finns säkert mycket bättre sätt men jag skulle då bara animera en text i AE som följer efter objektet 0 Quote
Kranen Posted December 5, 2007 Posted December 5, 2007 Nu har jag kirrat 2d3 Boujou..helt underbart! :D 0 Quote
Recommended Posts