Weiss Posted August 11, 2005 Share Posted August 11, 2005 Ok jag omformulerar min tidigare fråga. När jag tankar in i Sony vegas 6.0 så ser man små små streck vid vissa rörelser. (har detta med fält uppdateringen att göra???) Kan tänka mig att jag har fel inställningar i properties. E inte säker på vilka jag ska ha dock. Tankar in från en Sony HDR-FX1E kamera. ska dock inte tanka in det i Hdv format utan i dv. är det någon som kan berätta vilka inställningar man ska ha. Mina tekniska begränsningar äro grova! Tack på förhand. MVH Weiss 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted August 11, 2005 Share Posted August 11, 2005 Jag kan inte kommentera specifikt just din kamera- och programkombination.Generellt är du inte ensam om sådant.Frågan är bara om det i slutändan syns sådana artefakter dvs när du har brännt ned det på DVD. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weiss Posted August 11, 2005 Author Share Posted August 11, 2005 Det problemet jag haft e att jag tidigare importerat det till avid och sen exporterat det till quick time. där det har sett riktigt taskigt ut med linjer som syns tydligt. Jag trodde att problemt låg i importen till avid men nu e jag tveksam då jag förstorade bilden i sony vegas och det syndes tydligt. har dålig koll på detta med fält uppdateringen och så. Vill ju som sagt var inte importera det i HDV utan i dv vilket e möjligt med den kamerna. dock vilka inställningar jag ska ha i properties gör mig förbryllad och det ska inte brännas på Dvd utan förhoppningsvis ska det sändas ut i etern. men inte i den kvaliten det e i nu! MVH Weiss 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted August 12, 2005 Share Posted August 12, 2005 det är under file>properties>deinterlace method som du ska ändra.. sen när du ska rendera, så måste du köra progressive scan för att ränderna inte ska synas på datorn. men jag är också ganska oinsatt idet hela och skulle gärna vilja ha förklarat vad följande namn innebär... interlace, deinterlace, progressive scan. när behövs vad? och vad blir konsekvenserna?? jag ska bränna ut min film på dvd, och vill att man ska kunna se den på dator och tv. måste man köra progressive scan då? tappar man mycket kvalité? jag har sökt hur mycket som helst innom området, och inte blivit klok än. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Linde Posted August 13, 2005 Share Posted August 13, 2005 Hej Weiss Jag har inte svaret på din fråga, men du kanske kan hjälpa mig, för jag bar just hem en HDR-HC1 (dvs budgetversionen till FX1). Vad finns det för redigeringsverktyg idag för HDV? Funkar det med en PCn (P4/3,4GHz, 1G DRAM, 2x250G HDD)? Har hört att Quicktime har en version som visar HDV(1440x1080) på PC. Vet du vilken eller annat? HDV på WXGA-projektor blev iaf mums (även om det inte är full upplösning. Hans 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts