Gå till innehåll

Det första klippet med en jämförelse mellan 64T och K40 nu ONLINE!


Uppsala BildTeknik

Recommended Posts

Det första filmklippet någonsin med Super8 K40 och den nya ersättaren Ektachrome 64T finns nu online, Ni kan ladda ner den från http://www.uppsalabildteknik.com/k40_vs_64t_full-size_split-screen_no_color_correction.zip

 

64T är filmad med kamerans interna filter och är lite för blå i färgen, detta är inget problem om man färgkorrigerar i NLE eller vid scanning. Däremot kan det vara ett besvär om man ska projicera sina filmer, men om man använder korrekt filter så kanske 64T inte blir för blå alls?

 

64T är definitivt för "hoppig" och har sämre bildstillestånd än K40, kanske något som Kodak kan rätta till? Det här är ju en testrulle från Kodak och inte en rulle "från butik", 64T finns inte att köpa än.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ser ju inte alls bra ut. 64T har både sämre färg och mer kornighet. Eller så får vi hoppas att det bara är ni som inte har kalibrerat scannern för den nya filmen...

 

Själv fick jag tillbaka min första testrulle från framkallningen idag, filmad med en Super 8 jag hittade på Myrorna. Jag har ju ingen projektor, så jag har inte kunnat titta på den, men bilderna ser välexponerade ut, så kameran funkar i alla fall!

Länk till kommentar
Share on other sites

Försökte skriva ett svar här tidigare men Voodoo ballar ur hela tiden... :(

 

Vi har inte färgkorrigerat någon av filmerna (K40 eller 64T), de scannades med en onelight med exakt samma exponering och samma vitbalans i scannern, detta för att man skulle se skillnader i färg mellan filmerna, hade vi justerat bort det blå så hade det ju inte visat att den verkar vara lite mer blå än K40...

 

Vi hade lätt kunnat få bort det lilla blåsticket, men det hade inte gett ett rättvist resultat med jämförelsen då, tyckte vi.

 

Läs vad andra anser om filmklippet på http://www.filmshooting.com/scripts/forum/viewtopic.php?t=10615&postdays=0&postorder=asc&start=105 och på följande sidor i den tråden. Där kommer även färgkorrigerade klipp och bilder att läggas ut av filmshootingforumets medlemmar. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag måste tillägga att det här var en testrulle från Kodak, de kommer att ändra på lite saker inför den 64T emulsionen de släpper ut på Super8. Därför är även hela lanseringen av 64T försenad, eftersom Kodak i sista stund ska finjustera emulsionen.

 

Hela det här testklippet är alltså filmat med en emulsion som inte kommer att släppas offentligt i det skick den är i nu, den ska finslipas med hjälp av diverse testfilmer och frågeformulär som Kodak har filmat och som de har skickat ut till filmare världen över för tester. Detta är en av de testfilmerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Vi hade lätt kunnat få bort det lilla blåsticket, men det hade inte gett ett rättvist resultat med jämförelsen då, tyckte vi.[/citat]

väldigt konstigt tyckande tycker jag. hade ni istället ställt in den på att få 64:an att se bra ut hade säkert kodachromen sett sämre ut. varje filmsort och även varje ljussättning ska självklart korras för sig. enda alternativet om man vill vara så objektiv som möjligt är att projicera filmen, men det är ju svårt via internet... ;-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ställde vitbalansen så att scannerns ljus var vit utan någon film i.

Självklart hade K40 sett sämre ut om jag hade ställt in allt för att optimera 64T (eftersom det verkar vara skillnad i färgen).

 

Poängen är att jag inte försökte få någon att "se bra ut", jag försökte vara objektiv och scanna de med en onelight så att man kunde se vad det är för skillnad. Jag hade kunnat få den ena att se röd ut och den andra grön, men det hade varit rätt meningslöst tyckte jag. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är ju duktig på färgkorrigering Mattias, du kan ju ladda ner den okorrigerade versionen och pilla och färgkorrigera den efter konstens alla regler, så kan du posta en länk till en färgkorrigerad version sedan? :)

 

Så fär alla se både en okorrigerad och en färgkorrigerad version, då får man ju båda varianterna. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Poängen är att jag inte försökte få någon att "se bra ut", jag försökte vara objektiv[/citat]

jag vet ju det, men poängen är att det inte fungerar så. det du visat är att k40 ser bättre ut med vitbalansen "nollställd". det säger inte så mycket mer tyvärr.

 

jag ska testa färgkorra någon dag. fast det skulle vara roligare med roligare material. varför har alla som testat filmen skjutit bajs? och då menar jag inte att de gjort något tekniskt fel, men nån känsla för vad som är en intressant bild måste man väl ha också? ;-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Eh har jag missat något eller?

 

Blåstick är ju att vänta sig då det är en tungstens film som är gjord för att användas innomhus med klassiska glödlampor eller tungstens spotlights/blixtar som ju har en färg temp på 3200K vilket är betydligt rödare än dags ljus som ligger vid 5400K som är blåaktigare. Därför är emulsionen gjord för att kompensera användadet av tungstens ljus, så att man slipper använda ett wratten filter vid filmning innomhus.

 

För att få bort blåsticket slänger man på ett rött wratten eller tiffen filter. Kodak brukar vara nogranna med att notera på filmpaketen (iaf till 135 och 120/220 film till stillbilds kameror) vilka filter som rekomenderas i olika situtioner då man kan vänta sig olika sorters färgtemp. Fujifilm gör även så.

 

Skulle tro att Wratten 85/85B är vad Kodak skulle rekomendera och antagligen 20 och 81B vid flourocerande ljus (beroende på hur grönt/blått det är).

 

eller har jag missat något totalt? Jag är igentligen stillbilds fotograf och inte så insatt i filmfoto (ett nytt intresse område som hobby)

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DanyaelX]okej, då förstår jag...

 

Trodde att du hade filmat utan filter...

 

Ja då får de nog återgå till ritbordet med den emusionen igen =)

 

Är 64T en av den nya Vision 2 filmerna eller är det något heltannat?[/citat]

 

 

Det är inte jag som har filmat filmen.

Återgå till ritbordet, den exponerades ju med fel filter, med 85 instället för 85B som Kodak rekommenderar?

 

64T är ersättaren för K40, alltså en reversal film, en positiv film som du kan projicera med en projektor. Inte en negativ film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med mina exempel på vilken typ av filter kodak rekomenderar utgick jag ifrån tungstens balanserad film för mellanformat....

 

Men det borde väll stå på förpackningen tycker jag, Kodak är ju mycket duktiga på att skriva ner alla möjliga praktiska fakta bitar på sina förpackningar.

 

IAF är det så för vanlig 135 0ch 120 film.

Kan inte tänka mig att de är mindre entusiastiska med att dela med sig den informationen på varenda liten tryckbar pappersbit eller ettikett.

 

Kollade på kodaks hemsida under Super 8 film och hitat K40 men inte 64T så jag sökte efter det på deras hemsida men hittade bara en publikation om deras 64T emulsion i allmänhet här.

 

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/e130/e130.jhtml

 

Och där står det att vid Daylight ska 85B användas.

 

Hoppas att det hjälper dig

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Hepp igen!

 

 

jag har hittat bilder på super8 kasetten från Filmshooting.com

http://www.filmshooting.com/community/news/7280_pictures.php

 

Där syns det klart och tydligt att det är 85B som ska användas och att detta sänker EI från 64 till 40.

 

Kollade på filmen som du lagt upp och där är ju ett lätt violett/ljusblått färgstick som är mycket tydligt.

 

Men vad som är lite konstigt är att 64T verkar vara grovkorningare än K40 som har IMHO väldigt fint korn.

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DanyaelX]Med mina exempel på vilken typ av filter kodak rekomenderar utgick jag ifrån tungstens balanserad film för mellanformat....

 

Men det borde väll stå på förpackningen tycker jag,........

 

Och där står det att vid Daylight ska 85B användas.

 

Hoppas att det hjälper dig

 

Chris[/citat]

 

Vad pratar du om, och vem pratar du med? Vem ska det hjälpa?

 

JAG har inte filmat eller exponerat filmen, inte ens sett kassetten och än mindre någon förpackning. Jag fick filmen framkallad och ihopskarvad på en rulle med K40 och 64T i korta snuttar efter varandra, via post från England från den som filmade filmen.

 

Jag vet att 85B ska användas, likväl exponerades den här filmen med 85 filtret, varför, hur, under vilka omständigheter osv har jag inte den blekaste aning om. Jag var inte där. Det var Mark Seaton som filmade filmen, det framgår rätt tydligt om man tittar på filmen. ;)

 

Jag scannade filmen gratis så att vi skulle få ut världens absolut tok-första filmklipp med ett exempel på hur den nya 64T i Super8 ser ut i jämförelse med K40. Och det lyckades vi med.

 

64T är kornigare än K40, så är det bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]64T är kornigare än K40, så är det bara.[/citat]

du menar förstås "marks bilder med 64t är kornigare än hans k40". jag skulle aldrig använda så dåliga bilder som dessutom är fotade med fel filter som referens. det jag ser på ert test är att 64t har lägre kontrast och då ser man kornen mer. ljussätter och exponerar man rätt behöver det inte alls bli så. jag tror nog också att 64t har lite mer korn än k40, så ser det ut i den tekniska specen, men jag litar mer på den än på marks test.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Mattias Sandström var precis här med 13 rullar 64T som vi scannade och de var inte lika blå i färgen som Marks filmer.

Jag undrar om det inte är så att Marks filmer blev för blå just för att det fortfarande var en av Kodaks testfilmer.

 

Nu när de är "klara" med 64T testfilmer och eventuella justeringar så verkar det i alla fall som om resultatet är mindre blåstick. (skulle nog säga att det inte var något blåstick alls i Mattias filmer, tvärtom ökade vi lite på blå, i en del scener som de ville ha mer blått i).

Länk till kommentar
Share on other sites

Kornigare än K40.

 

Lite svårt att beskriva, man ser filmkornen och att det finns filmkorn tydligare än med K40, men de är inte lika förstörande och "grötigt" som dålig K40 kan bli om den blir kornig pga underexponering eller vad det kan vara.

 

Hmmm, det är "tydligare korn, men inte jätte-kornigt" om man nu kan uttrycka sig på det sättet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...