Carlberg Posted August 4, 2005 Share Posted August 4, 2005 Är helt fast och vet inte hur jag skall komma vidare. Hoppas någon kan hjälpa mig. Jag sitter och redigerar med raw-material och allt fungerar perfekt tills jag skall lägga in ett komprimerat klipp på timeline. När klippet spelas upp så hackar den samt att det inte finns något ljud, rutan har även den förminskats en bit så att det skapas som en sorts svart ram runt omkring. Kruxet är den att vid effectscontrol-rutan fungerar klippet perfekt, både ljud och bild, men den fuckar upp sig så fort jag spelar upp den på timeline; alltså i den högra uppspelningsrutan. DivX-stämpeln som dyker upp har också försvunnit när den spelas upp och problemen uppstår. Jag har absolut ingen aning hur jag skall få klippet att agera normalt, någon som har något tips? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted August 4, 2005 Share Posted August 4, 2005 [citat=Carlberg]Jag sitter och redigerar med raw-material...[/citat] Problemet är att du inte redigerar något råmaterial. Du redigerar material som redan är hårt komprimerat och det går, som du märkt, inte så bra. Är det MPEG eller DivX? Efterssom du nämner DivX så kan jag ge mindre, om än någon hjälp, efterssom jag aldrig redigerar annat än DV-avi. När det gäller att editera mpeg i Premiere så är tipset att konvertera materialet till DV-avi och sedan editera. Det ger viss kvalitetsförlust dock. Något som brukar fungera är att kopiera den fil du jobbar med till en annan mapp och byta filändelse på den till .wav. Dvs, heter filen coma.mpg så skall den döpas om till coma.wav. Importera denna in i Premiere och vips så har du ljudet där. Jag tror dock att syncen mellan bild och ljud kan bli lite sisådär samt att det tar mer plats på hårddisken efterssom du då har två versioner av samma fil. Edit: Att du har svarta ramar runt bilden tyder på att det är NTSC-material du redigerar i ett PAL-projekt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlberg Posted August 4, 2005 Author Share Posted August 4, 2005 Nja, det är avi men vi hade under inspelningen smått panik då vi var tvugna att filma med en digitalkamera då DVn's batterier tog slut. De är hur som helst komprimerade i ett format varken Premiere eller After Effects tycker om. Hur konverterar jag dem till vanlig DV-Avi? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted August 5, 2005 Share Posted August 5, 2005 [citat=Carlberg]Nja, det är avi men vi hade under inspelningen smått panik då vi var tvugna att filma med en digitalkamera då DVn's batterier tog slut. De är hur som helst komprimerade i ett format varken Premiere eller After Effects tycker om. Hur konverterar jag dem till vanlig DV-Avi?[/citat] Avi är bara ett filformat och säger egentligen ingenting om filen. Alla små digitalkameror filmar i mpeg-format men kallar dom oftast avi. Det är också anledningen till att du har svarta kankter runt filmen i Premiere efterssom dom oftast inte filmar i full PAL-upplösning, 720x576. Om det nu var runt dom klippen du hade svarta kanter runtomkring vill säga. :) För att konvertera mpeg till avi finns en del hjälpmedel här: DVD Help - AVI Tools Det finns en plug-in till Premiere Pro som gör att man kan editera mpeg i Premiere Pro, men om det bara är några minuter du har så är det onödigt att köpa en plug-in. Här är den iaf: MainConcept - MPEG Pro (Jag vet inte om den "gnäller" eller inte om klippen inte är i PAL-upplösning.) Hur du än gör kommer du tyvärr att märka kvalitetsförlust i det du konverterar. Använd även Google för att söka efter konverterare så kan du prova lite olika och se vilken som gör det bästa jobbet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlberg Posted August 5, 2005 Author Share Posted August 5, 2005 Jag testade att spara klippen som avi genom VirutalDub och det fungerade. Testade att skapa ett nytt projekt som ntsc istället men på de klippen jag har nu skapas det (självklart) en sorts inzoomning. Går det på nåt sett att konvertera ntsc-klippet till pal? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
clubbedtodeath Posted August 7, 2005 Share Posted August 7, 2005 [citat=Rogge][citat=Carlberg]Jag sitter och redigerar med raw-material...[/citat] Problemet är att du inte redigerar något råmaterial. Du redigerar material som redan är hårt komprimerat och det går, som du märkt, inte så bra. Är det MPEG eller DivX? Efterssom du nämner DivX så kan jag ge mindre, om än någon hjälp, efterssom jag aldrig redigerar annat än DV-avi. När det gäller att editera mpeg i Premiere så är tipset att konvertera materialet till DV-avi och sedan editera. Det ger viss kvalitetsförlust dock. Något som brukar fungera är att kopiera den fil du jobbar med till en annan mapp och byta filändelse på den till .wav. Dvs, heter filen coma.mpg så skall den döpas om till coma.wav. Importera denna in i Premiere och vips så har du ljudet där. Jag tror dock att syncen mellan bild och ljud kan bli lite sisådär samt att det tar mer plats på hårddisken efterssom du då har två versioner av samma fil. Edit: Att du har svarta ramar runt bilden tyder på att det är NTSC-material du redigerar i ett PAL-projekt.[/citat] 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted August 7, 2005 Share Posted August 7, 2005 [citat=clubbedtodeath]men hur gör jag för att få bort svarta ramen då?[/citat] Se till att editera i ett project med samma inställningar som klippet du editerar, eller med hjälp av Scale förstora upp klippet tills den svarta ramen försvinner, och därmed också tyvärr förlora bildkvalitet. Det är mao inte lätt att bli av med dom svarta ramarna utan att behöva kompromissa i bildkvalitet. Nästa gång, se till att ha extrabatterier till kameran... :o ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
clubbedtodeath Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 ok vart hittar man "Scale" då? Använder mig utav adobe premiere pro så du vet :) [citat=Rogge][citat=clubbedtodeath]men hur gör jag för att få bort svarta ramen då?[/citat] Se till att editera i ett project med samma inställningar som klippet du editerar, eller med hjälp av Scale förstora upp klippet tills den svarta ramen försvinner, och därmed också tyvärr förlora bildkvalitet. Det är mao inte lätt att bli av med dom svarta ramarna utan att behöva kompromissa i bildkvalitet. Nästa gång, se till att ha extrabatterier till kameran... :o ;)[/citat] 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 [citat=clubbedtodeath]ok vart hittar man "Scale" då? Använder mig utav adobe premiere pro så du vet :)[/citat] Sök på Scale i hjälpen, den första av träffarna du får upp beskriver bla Scale. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
clubbedtodeath Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 [citat=Rogge][citat=clubbedtodeath]ok vart hittar man "Scale" då? Använder mig utav adobe premiere pro så du vet :)[/citat] Sök på Scale i hjälpen, den första av träffarna du får upp beskriver bla Scale.[/citat] 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
clubbedtodeath Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Hur gör man för att ta ut ett foto (stillbild) ur ett klipp? så man kan spara bilden på datorn??? tänkte göra en sekvens??? [citat=clubbedtodeath][citat=Rogge][citat=clubbedtodeath]ok vart hittar man "Scale" då? Använder mig utav adobe premiere pro så du vet :)[/citat] Sök på Scale i hjälpen, den första av träffarna du får upp beskriver bla Scale.[/citat][/citat] 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 [citat=clubbedtodeath]Hur gör man för att ta ut ett foto (stillbild) ur ett klipp? så man kan spara bilden på datorn??? tänkte göra en sekvens???[/citat] File > Export > Frame Glöm inte att klicka på Settings och under Keyframe and Rendering bocka för Deinterlace Video Footage. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
clubbedtodeath Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 [citat=Rogge][citat=clubbedtodeath]Hur gör man för att ta ut ett foto (stillbild) ur ett klipp? så man kan spara bilden på datorn??? tänkte göra en sekvens???[/citat] File > Export > Frame Glöm inte att klicka på Settings och under Keyframe and Rendering bocka för Deinterlace Video Footage.[/citat] 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts