Jump to content

PAL vs NTSC

kemikal

Recommended Posts

Jag har hållt på och testat och komprimerat min film lite fram och tillbaks i olika formatför att se hur jag kan få dels så bra film som möjligt och dels så liten/men bra som möjligt för nätet, och vid ett tillfälle så råkade jag komprimera min film i något ntsc format och fick den paralella flimmer effekt genom hela videon (som vid interlacad/de-interlacad) och kom och tänka på en grejj...

komprimerar jag min DV-avi film som PAL så ser den bra ut här på tv'n, komprimerar jag den som NTSC så ser den inte bra ut här på tv'n.

Men hur ser min PAL komprimerade fil ut om nån i tex usa öppnar och tittar på den?

Sen kom jag och tänka på den Nine inch nails videon "the hand that feeds" där de har den interlace effekten genom hela videon, tänkte innan att det är väll lite snyggt, och roligt att de låtit det vara så "dåligt", MEN det kankse inte var tanken? det kankse inte alls ser likadant ut i USA ?

Idag kan väl de flesta Tv-apparater och DVD-desk top apparater konvertera NTSC till PAL.Huruvida det går i andra riktningen är jag osäker om.Min 10 år gamla PALTV klarar inte att spela upp NTSC-inspelat,ja visst blir det ljud&bild men i svartvitt.

Jo förresten stötte jag på en sådan fråga i ett annat forum.Det är en del folk i USA som föredrar PAL-kameror då de vinner en del i upplösning och samtidigt kan få en mer filmliknande look(25fps isf 30fps) och har de en hyfsat modern TV/DVD borde det inte vara problem.Gäller det uppspelning i datorn så är det garanterat inga problem då datorer förnyas oftare än TV.

Nu menar du kanske att de i USA kan få filmen via Internet. Om du menar så, så kan jag tänka mig att lösningen är väl att man, innan man bränner filmen till en DVD eller VCD, omkodar den till NTSC. Det skall inte vara några andra komplikationer.

Eller har jag fel?