Mövie Posted August 1, 2005 Share Posted August 1, 2005 Hur går jag till väga för att Säkerhetskopiera mitt projekt? Börjar bli lite orolig med tanke på timmarna jag lagt ner. Det är Premiere 7.0 jag använder. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted August 2, 2005 Share Posted August 2, 2005 Spara som... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted August 2, 2005 Share Posted August 2, 2005 Se till att spara din project file (tex semesterfilm.prproj) flera gånger under arbetets gång. Använd Save Copy As och se till att helst ha dom kopiorna på en annan hårddisk samt döp dom till olika namn. Då har du flera versioner av ditt project att gå tillbaks till. Obs, spara ej på annan partition på samma HDD du jobbar med! Så om HDD D: krashar och du har kopior på HDD E: så är det ingen fara. Jag sparar själv flera gånger per dag med hjälp av Save Copy As och det har hjälpt mig flera gånger då PPro har hängt sig. Jobbar jag en dag med ett project så gör jag ca 5-10 Save Copy As. Se också till att med hjälp av ett program för säkerhetskopiering (finns redan i Windows XP) ta regelbundna säkerhetskopior på project-filerna. Med jämna mellanrum menar jag minst en gång om dagen. Ta gärna kopior flera gånger under en dag. Det kan verka overkill att göra det men har du jobbat med ett project hela dagen och precis innan du skall sluta så kraschar projectet, så kommer du att tacka dig själv att du både sparade projectet (Save Copy As) samt säkerhetskopierade det under dagen. Se även till att bränna säkerhetskopiorna och förvara dom på ett annat ställe, långt ifrån din dator, dvs i ett annat hus. Brinner rummet upp där datorn står och DVD'n med säkerhetskopiorna ligger bredvid brinner ju dom också upp. Du förlorar mao lite jobb=tid om du säkerhetskopierar ofta samt förvarar säkerhetskopiorna helt skild från platsen där datorn befinner sig. Se också till att ha flera uppsättningar av säkerhetskopiorna samt kolla att du verkligen kan använda dom. Det finns många exempel på dom som tagit säkerhetskopior men aldrig kollat att dom verkligen fungerat, något dom insåg den dagen säkerhetskopiorna behövdes och dom inte fungerade alls... Viktigt: När det gäller det du redigerar så får man logga det man fångar när man fångar för att kunna återskapa från DV-band, om det är från DV-band du fångar. Oavsett vilket vilket så kan du logga allt du fångar som har tidskod och som "pratar" med Premiere Pro via DV-Device. Ibland har jag tom sparat all media (avi/wav/mm, mm) på en annan HDD för säkerhetsskull. Så tänk på att bara för att du sparar din project file så är allt/delar ändå borta om all din media, eller delar av den, av någon anledning försvinner. Så att logga det man fångar i PPro är mycket viktigt. Då kan du med hjälp av Batch Capture lätt återskapa dina filer du jobbar med så länge dom har tidskod och kommunicerar via DV-Device i PPro. :) Ja, jag vet att det kan ta tid och verka omständigt, men om man jämför det med den tid man förlorar om ett project man jobbat i två veckor med är borta så är den tiden för säkerhetskopieringen väl värd. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mövie Posted August 2, 2005 Author Share Posted August 2, 2005 Tackar Rogge, du är en riktig kompis :-}) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts