Jump to content

Infoga klipp i Premiere UTAN ljud..?

nicmar

Recommended Posts

Ibland har man ett klipp man vill lägga in utan ljud, då alla ljudkanaler är upptagna, och lägger jag in klippet med ljud lägger det sig över alla ljud på Audio 1. Så nu får jag skapa nya video- och audiotracks innan de första tracksen, sätta in klippet, ta "Unlink audio/video" och ta bort ljudet och sedan ljudtracket.. Det är lite omständigt..

Så jag skulle vilja välja nånstans att man bara ska använda bilden och inte ljudet, går det?

Jag arbetar i Premiere Pro 1.5..

Hur tar du klippet till Timeline, från Project Window eller Source Window?

PPro sköter ju det där automatiskt. Fattas det ett ljudspår eller videospår så lägger ju PPro till ett automatiskt. Drar man klippet över ett annat ljud så skrivs det ljudet över, så man får alltså se till att se var man lägger klippet innan man släpper det.

Source Window har alternativet att bara ta Audio, Video eller Audio and Video.

Istället för Unlink Audio and Video, håll ner Alt-tangenten och klicka på ljudet så bryter du länken mellan Video och Audio temporärt och kan ta bort ljudet på en gång.

Ahhh!! Supertack!! :D

Hittade den där "take audio/video"-knappen, har jag aldrig tänkt på innan.. och att markera med ALT istället för att högerklicka spar ju massor med tid..

Tusen tack till Rogge, för att ha snabbat upp min redigering :)