Jump to content

Modern digitalkamera - fotoljud

Luzer

Recommended Posts

Jag behöver ljud från när man tar kort med en digitalkamera. Foton tas utomhus på dagen så det skall inte vara någon blixt. Det låter ju inte så mycket men det måste ändå vara ganska distinkt och tydligt. Jag tänker mig olika typer av foto-klick-ljud som låter bara för skojs skull på vissa digitalkameror (som man även ofta kan "stänga av") som låter som att man tar kort. Är det någon som har en sådan kamera som skulle vilja spela in ljudet och lägga upp någonstans eller möjligtvis skicka till mig: luuzer@gmail.com vore jag ytterst tacksam. Ljuden får gärna vara "fula" men hellst i hyfsad kvalite.

Tack Rogge! Det var lite för bra kvalite för att ProTools ville ta in dom bara, tror inte den gillar wave i 32bits men löste det med cleaner.

Skall se om dom passar. Fick förresten tag på en sony ericsson K700i (tror jag den heter) och spelade in det fula fotoljudet också. Så nu har jag lite å välja på.

Det gör dom säkert, var en hemsk hög ton mitt i båda ljuden :) men det är ju delvis det som gör dom så B he he ;)

Det blir nog inte jag som väljer vilket av ljuden det blir, men nu har jag en 5-6 alternativ de får välja mellan.

[citat=Luzer]Det gör dom säkert, var en hemsk hög ton mitt i båda ljuden :)[/citat]

Jag har filtrerat bort det mesta av det höga nu, vill du att jag skall skicka dom till dig? Om ja, i vilken sample rate/upplösning samt vilket format passar dig bäst?

Nej det är lugnt, det är ganska lätt att filtrera bort eftersom det är så smalt spektra pipet ligger i + att det är så högt. Men har du hittat rätt frekvens kan får du gärna skriva det så slipper jag leta ;). Jag har inte hunnit pilla nåt med ljuden än.

Frekvenserna 6600, 13070, 13170, 13200 samt 19780Hz kan man få ganska bra resultat om man drar ner på. Det är lite olika beroende på vilken fil man jobbar med såg jag.

Du har mer erfarenhet av ljudbehandling än mig, så du hittar nog "rätt" frekvenser samt bäst metod att få bort dom på. :)

Tveksam om jag hör den dära 19Khz´arn :) Det kan vara toksvårt ibland att hitta rätt frekvens tycker jag. Fast ofta är det väl inte EN frekvens då utan ett spektra på 50Hz eller nåt. Så drar man ner en jävligt skarpt så är skiten fortfarande kvar. Men skall kika på de där imorgon, kom precis hem från studion nu. Thanx.