Gå till innehåll

Filma bröllop!


c4kristoffer

Recommended Posts

Hej!

Jag skall filma ett bröllop och sedan redigera det i Premiere!

Jag skall använda mig av två stycken kameror (inte dv-kameror).

 

Jag har dock aldrig redigerat med två kameror tidigare, utan bara med en.

 

Skulle någon vilja beskriva hur man går till väga på bästa sättet?

 

/ Kristoffer

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Jag menade mer hur klippningen i Premiere skall gå till för att ljud och bild skall komma samtidigt då jag har två olika vinklar. Om jag t.ex. vill växla vinkel mitt under ett tal och man ser munnens rörelser på båda vinklarna.

 

Tack på förhand!

Kristoffer

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips, filma bröllop är skittråkigt så använd bara en kamera eller tänk iaff på att inte komma hem med för mycket material, rena döden att titta igenom!!

 

Om du klappar i händerna en gång när båda kamerorna rullar och "ser" det så har du en utmärkt punkt att synka på. Ha två videospår i premierre och klipp imellan. Det jobbiga med denna teknik är att du måste gå runt och klappa som en galning vilket bröllopsdeltagare inte gillar man man tänka sig. Om du har ljud på båda kamerorna bör du kunna hitta andra punkter att synka på, t.ex nån som ställer ned ett glas eller liknande.. Du kommer i vilket fall som helst att få synka en hel del och du inte skall ha brölloppet i realtid, vilket man inte bör, men det kan ju vara gött.. Två videospår och 4 ljudspår är nog modellen tror jag. Man kan även synka på ljudvågorna eller på hur mycket eco det blir mellan kamerorna. Använd bara den ena kamerans ljud åt gången i slutmixen, men ha bådas ljudspår för synk.. Håll i hatten!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Jag har jobbat i 2 år nu och det bästa är nog att ta ut ett ljudspår så att du slipper vara exakt ;) men helst att du sätter ett par mickar ute i lokalen (kyrkan m.m.) och tar line in på dem sen kan du växla mellan dem hur mycket du änn vill utan några som helst problem

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...