Steiven Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Hej Vad tycker ni om Lukas Moddysson och hans filmer? Skriv på 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Detta vra något jag gärna talar om!! :) Har sett alla hans "storfilmer" förutom "Ett hål i mitt hjärta" som jag bara måste hyra någon dag... Har hört att den är rätt smaklös och att den får en att må psykiskt dåligt, men ´med det behöver det inte sägas att det är dåligt... Det är väl meningen att man som filmare skall beröra publiken?? :P "Fucking Åmål" är klockren för alla som varit i samma sist som Agnes och Elin, kanske inte så välgjord rent tekniskt med ljus och bildkvalitet och så, men storyn är verkligen en blandning av komik och tragedi. Samt lite kärlek förståss. Med "Tillsammans" är det samma sak, alla de tre delarna finns där och detta blev väl en lite "vuxnare" film av Lukas, som skildrar 70 - talets kollektiv-Sverige underbart komiskt... Gillar starkt den filmen. Och så "Lilja 4 - ever" en film som är mer tragisk än komisk om man säger så¨, men ändå underbart bra... Ett plus förmig att en svensk filmare gjort en film på ryska md ryska skådespelare... Detta gör filmen mycket trovärdigare och budskapet han vill få fram går rakt igenom en... Denär nästan för verklig för att kännas sann. Ingen censur. Skulle tro att "Ett hål i mitt hjärta" är minst lika verklig och sann, om inte mer och att det är därför de svenskar som sett den inte vill ta åt sig av det. Sådant händer ju bara inte i fina lugna Sverige. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steiven Posted July 16, 2005 Author Share Posted July 16, 2005 Ja, jag har sett alla de fyra filmerna. "Lilja 4-ever" tycker jag är riktigt bra även om jag inte vill se den något mer. Och det beror på att det va en sån otäck känsla igenom filmen. Som riktigt berör och gör en ledsen. Och jag tycker att det ska vara så. Att man inte vill se den igen. För då har Lukas verkligen lyckats efter den filmen. Självklart kan jag se den igen men... ja... Hemsk! "Ett hål i mitt hjärta" kan man få tycka vad man vill om. Jag kan inte säga att den va dålig och inte heller så bra. Vissa scener är obehagliga att titta på, och den har den där stämningen som man känner i "Lilja 4-ever" genom hela filmen. Det är bra skådespeleri och gör det väldigt realistiskt. Nu kan man ju undra varför Lukas skrev det här efter hans andra stora filmsuccé och jag tror att det kan ha varit just det. Att alla hans filmer har blivit så bra och fått en massa guldbaggar. Han kanske ville vända allt det där. Och sen, skulle det varit en helt okänd person som skrivet manuset så hade det kastats på en gång. Det tror jag. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts