Jump to content

Mitt första manus. Läs & kommentera!

xphiler

Recommended Posts

Jag tyckte det va sådär och det va just hur du skrev.

Du skriver ibland vad som händer och vad de säger i en löpande text.

Och sen det här också som upprepas:

"

Johans mobil ringer. Hans mamma ber honom gå till affären.

JOHAN

A, det är Johan. Jaja, okej. Mhm. Hej.

JOHAN "

Det var morsan. Jag måste till affären. Hänger ni med?

Ja, och sen tycker jag att mycket blir så tydligt när det gäller våldtäkt.

Man föstår direkt när de sitter och ser på filmen att Erik har våldtagit nån och

antagligen Jenny. Faktiskt.

Det är för övertydligt. Men det kanske va meningen.

Men godkänd

Gillar filmen skarpt, synd att jag inte bodde i Stockholm annars så hade jag gärna gjort den (Är inte utbildad än men har själv ett väldigt stort filmprojekt på gång som ska spelas in om en vecka eller två). Jag vill bara fråga "Steiven", har du någon gång skrivigt ett manus? Om du har så vet du väll hur svårt det är!? Om du sedan har gjort en film, så vet du att det är ytterst olikt hur det ser ut på papper. Visst det låter kanske konstigt att skriva: E, mm ja, typ. Men när det är på film så är det inte så konstigt och det är mycket upptill skådespelarna att få det att låta bra.

Jag håller också med om att manuset var bra, dock inte felfritt. Språket är bra, lättläst och man får direkt en bild i huvudet över det som händer. En liten detalj som jag undrar över är varför du har med tiden på dygnet hela tiden... Det räcker ju med att du skriver dag eller natt. Vill du poängtera att det t ex är på natten klockan tre som han vaknar kan du ju skriva att man ser hans klockradio eller dylikt.

Så långt allt väl egentligen - det är dramaturgin/uppbyggnaden som jag har lite synpunkter på. Med tanke på att det ska vara en kortfilm måste händelserna, själva plot'en sätta igång tidigare. Visserligen utspelar sig själva våldtäkten (som ju är det dramatiska ögonblicket i berättelsen) i början, men tittarna får inte reda på detta direkt. Vi anar att någonting kan vara fel, men det är först på sida nio, när Johan säger att Jenny blivit våldtagen som själva handlingen drar igång på riktigt - och då har vi betat igenom mer än halva manuset... Just den informationen tycker jag behöver komma tidigare, med tanke på att det är själva poängen med handlingen. Då kan även spänningen byggas upp bättre och genom Eriks konstiga beteende kan tittaren börja dra slutsatser.

Annars tycker jag att det är ett bra manus, som definitivt fungerar som film! Angående texten på slutet så förstår jag varför du valde att lägga till den; personligen tycker jag dock att det vore bättre att beskriva i bild och sedan låta tittaren dra slutsatser istället för att låta texten göra det åt honom/henne.

Okej! Tack för kritiken och berömmen. Jag kommer göra några sista ändringar innan jag får ta och anse mig vara klar med manuset.

Dessvärre verkar det inte som om manuset kommer filmas eftersom jag inte fått tag på någon som har lust och tid och resurserna... Men om någon skulle känna sig manad så hör bara av dig.

MSN: ak0227@hotmail.com

/Andreas

Nej du det här sög inte alls skit. Väldigt imponerande för ett första manus, du valde ett väldigt aktuellt och allvarligt ämne, med svårinspelade scener. Några på min förra filmskola gjorde en film som innehöll våldteckts-scener och de var hemska att spela in, även fast de inte genomförde mer än att mannen slog ned kvinnan och började lägga sig över henne. Om det blir filmat, så tror jag att ni grejar det! Du får bjussa alla inblandade på pizza eller kebab efteråt, då blir de nog glada igen. ; )

• 2 weeks later...