ymmit Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Hej. I min film ska de vara ganska mycke skott losning , blod och allså mycke mynningsflammor. Så jag undrar hur man gör en. Allså inte bygger en sj utan tar en bild på en mynningsflamma o sen sätter den på skafftet av pistolen. Undrar hur man kan göra sånt i Programet AE och hur man i sånna fall kan få tag i sånna bilder på mynningsflammor plus hur man klipper bort bakrunden på mynningsflamma bilden så de blir den bakrunden man har i filmen och ingen typ svart bakrund som tillhör bilden. Hoppas ni förstår mig annars får ni fråga. Håller på med manus så jag behöver svar så fort som möjligt mvh/Timmy 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filmlabbet Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Kolla in http://www.orangelab.se han hade gjort en i AE och det finns en beskrivning där med hur man gör på svenska. Det verkade inte så svårt Fredrik 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted July 14, 2005 Author Share Posted July 14, 2005 [citat=filmlabbet]Kolla in http://www.orangelab.se han hade gjort en i AE och det finns en beskrivning där med hur man gör på svenska. Det verkade inte så svårt Fredrik[/citat] Jo har testat den. Men det var den som inte funka för mig. Fast jag tror att jag gjorde rätt. Men de jag menar nu är hur man gör de med bild? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 14, 2005 Share Posted July 14, 2005 Om du inte vill göra en myningsflamma själv så kan du ta en screenshot från ett spel. Sedan öppna du bilden i paint, tar bort bakgrunden och lägger dit blå färg. Sedan öppnar du bilden i AE. Mitt tips är att du gör myningsflamman själv istället för att ta den. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted July 14, 2005 Author Share Posted July 14, 2005 ok. Men jag hade bara en pro bersion av AE som bara räckte i 30 dagar. Black vet du var nånstans man kan ladda ner AE 6.5 . inte demot. De ska va en version man kan spara i? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Håller med Black Star. Gör mynningsflamman själv istället. Det är alltid roligast. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted July 15, 2005 Author Share Posted July 15, 2005 Hej Broman. Guiden på orangelab är jätte bra. Allså att man ska göra den sj. Den fatta jag til man skulle dra ut ett hörn i 4-5 sek å skit å sen skulle den ut ur bild å forma sig konstigt. Så långt fatta jag. Men jag testa lite saker iaf. Jag gjorde inte rätt men jag hoppade över de. Så nu har jag gjort så att flamman år suddig å så. men hur får man flamman att de så ut-dragen ut som de är på bilden på orngalab. Och sen kommer iaf problemet. När jag går in i Coloroma så blir typ hela flamman röd och ser ut som en blomma. Allså de blir runda hörd istället för spetsarna cirka en halv centemeter utanför där de ska vara. Va kan jag då ha gjort för fel. Tcksam för svar iaf. Hejs 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Hur menar du med utdragen? Är det inte bara att ändra "scale"? I "colorama" så skulle man ändra i "Use Present Palette" till "fire" och sedan finjustera det själv, om jag har fattat rätt... Anledningen till att det ser ut som en blomma beror på hur mycket blur du har på mynningsflamman. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted July 15, 2005 Author Share Posted July 15, 2005 Med utdragen mednar jag att flamman ser utdragen ut helt enkelt hehe. Men om vi säger att jag har en flamma som är 2 cm hög å 2 cm bred lr nåt sånt. allså att man ser den framifrån. Hur mycket ska blur va på då ungefär. Såklart man ska sätta de på fire. Men om man tar bort de svarta högst upp då. så ser man ju sjävla blomman. Men säg hur mycket blur de ska va så ska jag testa :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Vet inte exakt hur man ska göra för att få det snyggt. Själv gör jag mynningsflammorna i Paint (he, he) och blurar dom i AE, samt lite opacity. Det blir snyggare än det låter. Det hade underlättat om Orange, som skrev guiden, kunde svara på din fråga. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted July 15, 2005 Author Share Posted July 15, 2005 Hehe ok. Jag testa de oxå å de blev ganska ok om man gör den noga i paint. Sen vill jag säga tack för du har löst mitt mynningsflamma problem. En fråga bara: lägger du in färg i paint eller coloroma? Coloroma funkar ej för mig. Men jag hade bara en try out version av AE så jag kan inte spara. Fast jag är jätte nöjd. Nån som vet ett sätt att spara endå. Hehe en fråga till: När man har gjort en mynningsflamma i pint å sen lagt in blurniess å sånt i AE. Måste man göra en ny då om man vill ha flera mynningsflammor i rad lr kan man kopiera den man har gjort å sen ta samma. Jag satt lixom å gjorde 7 stycken. Tar ju lite tid så kan nån säga om man kan kopiera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Jag gör färgen i paint också. Man kan kopiera klipp. Markera det, välj edit, copy, paste. Ibland kan det krångla lite men till slut ska det funka. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted July 16, 2005 Author Share Posted July 16, 2005 ok.Hehe jag la cirka 13 mynningsflammor på 1.5 sekund. Men de blev rätt bra (tycker jag) Så fort jag har lärt mig att lägga upp bilder och filmer när man skriver kan jag posta resultatet här. Men Broman kan inte du posta en bild eller film på dina mynningsflammor. Ska kolla om jag kan göra nåt bättre. Skickat här eller på privatmail är du snäll hehe... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 16, 2005 Share Posted July 16, 2005 Kanske det... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted July 17, 2005 Author Share Posted July 17, 2005 Hehe a gör de. men du Broman har du msn lr. Antingen är du en schysst å hjälpsam snubbe hehe (som jag hoppas att du är) lr är du en som inte står ut med mina frågor å bara måste svara endå. Äch bara nåt som kom upp i tanken hehe. Hejs 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 Att ställa frågor och svara på andras är ju det forumet är till för. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ymmit Posted July 17, 2005 Author Share Posted July 17, 2005 ok...sorry... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts