Scanna filmprojektor Posted May 30 Posted May 30 Hej. Skall filma av en projektor med ljud. Har tänkt använda GoPro kameran och OBS program som fångst och sedan DaVince Resolve för diverse justeringar. Några synpunkter tas gärna emot Göran 0 Quote
ghijohansson Posted May 30 Posted May 30 Har du samma förnamn som jag? Eller önskar du specifikt svar från mig eftersom du skriver mitt namn? Angående problemet. Du anger ej om projektorn är analog för filmremsor eller digital. Så jag förmodar den är analog. Jag har aldrig använt GoPro, men kolla antalet bilder per sekund. Vissa kameror följer ju NTSC. Och projektorn. Hur många bilder per sekund? Just det ja, du behöver ju välja en bildfrekvens som är samma för både kameran och projektorn. Och om det för den ena anges exempelvis 30 bilder per sekund så får du kolla om det är avrundat så att det i stället är 29,97 bilder per sekund. Har du möjlighet att fånga in ljudet via kabel från projektorn? I så fall får du se upp för det finns två olika ljudstandarder. Gör man fel åt ena hållet så drunknar signalen i bruset. Gör man fel åt andra hållet så blir det reparation för en tusenlapp. Men jag förmodar du ska spela in ljud från högtalare. 0 Quote
Recommended Posts