Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sitter som total novis i Premiere och försöker tona mellan två klipp (det som i Moviemaker ligger under "Video Transitions" och kallas "Fade". Det känns som om detta är en otroligt grundläggande funktion, men verkar saknas i Premiere. Det enda något så när likvärdiga jag har hittat är det som kalls "Dissolve" i olika utföranden. Detta fungerar dock inte tillfredsställande, då denna metod använder en färg att tona med. Jag vill enbart tona mellan de två klippen...

Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med ett snabbt svar på mitt problem.

Posted

Hm, vet inte om jag fatter helt vad du menar, men du har ett filter som heter 'Dip to black' som kan svartfada klipp.

Annars kan du använda opaciteten (se bild). Gå till där i klippen du vill börja fada, tryck på 'Add/remove keyframe' (en romb i bilden mellan de två trianglarna), förflytta till till slutet av bilden och sänk opaciteten där till 0.

http://img216.imageshack.us/img216/5769/opacity5rr.png

Posted

[citat=Santafantasma]Fade finns visst i premiere!

Och det använder ingen speciell färg när den "fadar" heller! den "fadar" mot den färg som ligger i klippet efter![/citat]

Vore tacksam om någon ville tala om vad denna funktion heter i Premiere, och framför allt var den finns och hur den fungerar...

Har provat att söka på "fade", men det enda som jag hittar är "croos-fade" och det gäller ljudmixningen..

Posted

[citat=samlyr8]Vore tacksam om någon ville tala om vad denna funktion heter i Premiere, och framför allt var den finns och hur den fungerar...

Har provat att söka på "fade", men det enda som jag hittar är "croos-fade" och det gäller ljudmixningen..[/citat]

Det heter Cross dissolve och finns i Effects Window > Video Transitions > Dissolve > Cross Dissolve eller kan nås med kortkommandot Ctrl + D.

Posted

[citat=samlyr8]Tackar , tackar för alla snabba svar. Nu kan jag fortsätta mitt skapande :-)[/citat]

Du hade ju redan testat alla 'Dissolve'-transitions och du var inte nöjd med dem? De duger nu då, eller? :q

Posted

[citat=Ior][citat=samlyr8]Tackar , tackar för alla snabba svar. Nu kan jag fortsätta mitt skapande :-)[/citat]

Du hade ju redan testat alla 'Dissolve'-transitions och du var inte nöjd med dem? De duger nu då, eller? :q[/citat]

Jag gjorde felet att jag la in effekten exakt mellan klippen - då uppstod en toning i svart eller vitt. När jag istället la effekten i slutet av klippet innan, blev det som det skulle...