Xtreme Records Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 Lite frågor om digital-8: 1. Blir kvalitén mycket sämre än dv i datorn? 2. Funkar D-8 med Adobe Premiere Pro 8.0? 3. Blir färgerna varmáre eller kallare än dv? Tack på förand //Kalle Östberg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 [citat=Xtreme Records]1. Blir kvalitén mycket sämre än dv i datorn?[/citat] Man kan väl säga som så att kvaliteten från en bra Digital-8 är bättre än kvaliteten från en dålig DV-kamera. Mycket beror alltså på kameran. [citat=Xtreme Records]2. Funkar D-8 med Adobe Premiere Pro 8.0?[/citat] Ja, om du tar in det i ett format som PPro accepterar samt att kameran stödjer firewirestandard. Annars går det ju att fånga med hjälp av hårdvara, tex Matrox RT.X10 eller RT.X100. Premiere Pro finns förövrigt bara i versionerna 1.0 + 1.5 samt 1.5.1. Den första versionen av Premiere Pro, dvs 1.0 heter iofs både 1.0 och 7.0 pga dålig internkomminukation hos Adobe, men meningen var 1.0 så 7.0 kan man bortse från. :) [citat=Xtreme Records]3. Blir färgerna varmáre eller kallare än dv?[/citat] Likadant här, det är helt kameraberoende. En Digital-8 med varma färger ser varmare ut än en DV-kamera med kalla färger och vice versa. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xtreme Records Posted July 8, 2005 Author Share Posted July 8, 2005 Jag funderade på den här: http://www.pixmania.com/se/se/29220/art/sony/videokamera-d8-dcr-trv245.html?srcid=85&rd=1#fichetechnique Är den bra? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 [citat=Xtreme Records]Jag funderade på den här: http://www.pixmania.com/se/se/29220/art/sony/videokamera-d8-dcr-trv245.html?srcid=85&rd=1#fichetechnique Är den bra?[/citat] Ingen aning, jag har aldrig testat den kameran. Försök hitta en affär som har kameran hemma och be om att få testa den där. :) Efterssom den har DV-ut via firewire så fungerar det iaf att fånga filmen i PPro. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 När digital8 kom 1998 var dom bättre än DVkamerorna. D8orna hade störr CCD vilket resulterar i bättre djup i bilden. Vad jag hört så används Digital8 av dykare. Då hade D8orna 1/4" CCD nu är det 1/6" som alla andra små DVkameror. D8 formatet är helt desamma som DV formatet, det enda som skiljer är det fysiska formatet. Enligt mina erfarenheter får man färre störningar i D8 jämfört med DVCAM. Jag kan ha fel, men enligt mina erfarenheter så är det så. Det med tanke på bandbredden och att bandet går lika fort som DVCAM och att det går att spela över D8band väldigt många gånger utan störningar. Jag har inte testat dom senaste digital8orna, men har sett tester lite här och var som gett goda resultat, så jag tror den är bra. Prisvärda är dom med tanke på att dom e billiga. Defenitivt inte sämre än andra DVkameor enligt min mening. I övrigt har D8orna samma FireWirestandard som DVkameror. Så den borde funka ihop med Premiere. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts