Gå till innehåll

HiMD okmprimerat ljud?


Mickels

Recommended Posts

Hört en massa rykten om att HiMD komprimerar ljudet ändå. Men enligt Sony är det okomprimerat PCM-ljud. Här är en text draget direkt från Sonys hemsida.

 

"Hi-MD erbjuder linjär PCM-inspelning via linje- och mikrofoningångarna. Det innebär att du med den här Hi-MD-enheten, till skillnad från de flesta MP3-spelare där viss ljudkvalitet går förlorad när ljuddata komprimeras, kan spela in och spela upp dina liveinspelningar eller CD-skivor exakt som de låter.

 

Hi-MD-skivan på 1 GB klarar inspelning av upp till 1 timme och 34 minuter i okomprimerat ljud av högsta kvalitet. Nog med utrymme för allt från en föreläsning till en spelning! Eller, om du använder Atrac3plus 48 kbit/s, så kan du lagra upp till 45 timmar, men ändå bibehålla hög kvalitet på ljudet".

 

 

Ni får gärna rätta mig om jag har fel. :)

 

 

http://www.sony.se/PageView.do?section=sv_SE_Magazine&article=1109586894525&site=odw_sv_SE&page=MagazineWithArticleFirstSection

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag funderar på att köpa denna minidisc

 

Men jag hittar ingen stands vilka utgångar den har för att föra över det inspelade ljudet till datorn?

Det står bara vilka typer av ingångar, analog, digital, optisk, mikrofon osv.

 

Är det möjligt med Sony MZ-RH10 att föra över musiken eller vad det nu är man spelat in till datorn?

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Hörlursutgången fungerar som analog line out, ställ in på högsta volym så blir den på samma nivå som line outstandarden. Så är det på min, skulle förvåna mig om det inte va det på andra modeller. Se bara till att ta bort extra bas och alla andra ljudiställningar, så ljudet blir så neutralt som möjligt.

 

Nu kanske inte analog ut till analog in till datorn är den bästa metoden jämfört med digitala utgångar och ingångar. Men skillnaden är försumbar att det inte är värt den extra slanten om man inte jobbar kommersielt eller har mycket pengar, men då köper man nog en DAT.

Länk till kommentar
Share on other sites

HiMD har USB, har man Mac funkar inte det medföljande programmet. Har man PC så kan man köra in ljudet via USB, men vad jag hört så kan man inte använda micinspelat materialt i nån annan spelare än medföljande programmet från Sony. Sen har jag också hört att det skulle fixa en uppdatering så micinspelningar ska kunna användas utanför det medföljande programmet. Men om det gjort det vet jag inte.

 

Eftersom det var ett tag sen jag hörde talas om det där så borde det vara fixat förhoppningsvis.

 

I annat fall är det inget fel på den analoga hörlursutgången.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder en kabel med 3,5 mm plugg i båda ändarna sen har jag den ena i MDns hörlursutgång och den andra i datorns ljudingång. Jag har Mac så där är analoga ingången samma jack som micingången. Man väljer i datorn vad ingången ska ha för funktion. Sen är det bara och tanka in i ett ljudprogram eller i videoredigeringsprogrammet.

 

Vid inspelning till MD från micen finns ju balanserade XLRadaptrar att köpa.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...