Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjabba tjena hallå.
Det här är mitt allra första inlägg någonsin (så var snäll). Fattar inte riktigt när det gället voodoofilm, så detta inlägg kanske hamnar helt fel, men vi testar.
Jag är 23 år gammal och skulle ärligt talat beskriva mig själv som ganska vilsen när det gäller karriär. Jag har spenderat större delen av mitt arbetsliv i jobb som inte varit särskilt bra för mig – dålig lön, dålig behandling, ni vet hur det är. Men nyligen, när jag satt och letade efter nya möjligheter, fick jag en sån där plötslig "aha!"-känsla:
Varför inte göra något inom filmindustrin? Mer specifikt dokumentärfilm?
Under hela mitt liv har jag alltid fascinerats av underhållning, och särskilt dokumentärer – det är typ som mitt syre när det gäller att konsumera innehåll. Jag är också en naturligt äventyrlig person och väldigt dragen till det okonventionella. Tänk Tiger King, till exempel – berättelser som är galna, konstiga och helt unika inspirerar mig verkligen.
Jag har alltid varit den kreativa typen, oavsett om det handlar om att göra små roliga, redigerade videos på mina vänner för att få ett skratt, eller hitta på idéer för berättelser. Jag har till och med lite erfarenhet av berättande – jag kan grunderna i manus och liknande (även om inget av det någonsin blivit verklighet, haha).
Jag är inte den som ryggar tillbaka för det konstiga eller annorlunda – tvärtom, jag tror att det är en styrka när det gäller dokumentärer. När jag väl dyker in i något så gör jag det till 110 %, eller snarare 100 000 %! Jag fullständigt fördjupar mig i vad jag brinner för när jag får chansen.
Så nu behöver jag råd (eller kanske till och med samarbeten). Var börjar jag om jag verkligen inte känner för att återgå till skolbänken? Finns det sätt att ta sig in i dokumentärfilmsvärlden utan en formell utbildning? Några tips, resurser eller communities jag borde kolla in?

Postad

Du bör börja med att tala om var i landet du finns. Ska du samarbeta med någon så är det ju enklast att kunna träffas ofta.

Kanske borde du gå med i en filmskaparförening. Finns några tiotal, utspridda över landet. Om du inte vet hur du ska hitta, fråga filmlärare på närmaste utbildningsinrättning som har filmutbildning.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...